zondag 6 oktober 2013


 

Een “ pissige ” brief


De gemeente heeft volgens Jos Gruijters van De Werkgroep een “ pissige ” brief naar Den Bosch gestuurd. Directe aanleiding voor deze brief was een vermeende wijzing van besluitvorming in de stuurgroep Brainport-Oost van 12 september 2013 over de onderzoeksalternatieven voor De Ruit in de projectMer. In werkelijkheid was deze klaarblijkelijke wijziging voor Laarbeek alleen maar de aanleiding voor een ultieme poging om alsnog zaken naar de hand van Laarbeek te zetten. Het is overigens niet de eerste keer dat wethouder van Zeeland protest aantekent tegen de weergave van de besluitvorming in de stuurgroep. Op zich is dit al veelzeggend genoeg.

In de brief constateert het college dat er een onderscheid gemaakt wordt in onderzoeksalternatieven en aandachtspunten. Letterlijk schrijft het college:

” Door deze wijziging wordt een aantal te onderzoeken alternatieven niet meer als alternatief aangemerkt maar als aandachtspunt. Uit het onderscheid dat gemaakt wordt trekken wij de conclusie dat ten opzichte van de onderzoeksalternatieven, de aandachtspunten minder belangrijk zijn en in
de projectMER-procedure niet gelijkwaardig onderzocht gaan worden.”

Het is maar hoe je het uitlegt. De overeengekomen onderzoeksalternatieven staan allemaal in het schema genoemd, waarbij het alternatief als aandachtspunt bij het onderzoek opgesomd staat. Het college is bang dat de aandachtspunten minder belangrijk worden geacht en niet gelijkwaardig onderzocht gaan worden. Dit staat echter nergens. Het is dan ook een eigen interpretatie, voortgekomen uit angst.

Van de zijde van de provincie is dan ook met verbazing op de Laarbeekse brief gereageerd. In het ED van 4 okt.2013 verklaarde de woordvoerder van de provincie dat het weinig  uitmaakt of het knooppunt een onderzoeksalternatief wordt genoemd of een aandachtspunt: 

“  Er wordt namelijk sowieso een onderzoek uitgevoerd. En aan de hand daarvan wordt besloten of de Haarlemermeer-variant een goed doorstroming van het verkeer garandeert. ”

Heel fijntjes merkt de provincie ook op dat de brief aan het verkeerde adres gericht is. Laarbeek had zich moeten wenden tot de stuurgroep als zij vreest dat het afgesproken alternatief in strijd met de afspraken  niet onderzocht gaan worden. Ook van Heugten herhaalde dat in de commissie Mobiliteit en Financiën afgelopen vrijdag in Den Bosch.
Overigens heeft Laarbeek wel een punt als het nogmaals wijst op het risico van de Haarlemmermeer-variant voor de doorstroming van het verkeer. Nu komt het in deze brief als een soort mosterd na de maaltijd. Ik mag toch aannemen  dat dit punt in de stuurgroep door van Zeeland met voldoende klem is ingebracht. Of niet soms?

Bij lezing van de rest van de brief valt echter nog iets anders op. De brief is een litanie van smarten over doeleinden die in de stuurgroep door Laarbeek, lees van Zeeland, niet zijn binnengehaald. Van Zeeland ziet dat zijn uitgangspunten hem ontglippen. Hij dreigt met lege handen achter te blijven. Op de valreep probeert hij nog de kansen te keren. Zijn lobby komt te laat. Dit had hij in stuurgroep moeten binnenhalen. Door eenzijdig zijn blik te richten op het bereikbaarheidsakkoord heeft hij te weinig aandacht gehad voor de werkelijke knelpunten. Te laat heeft hij  ingezien dat mensen belangrijker zijn dan behoud van groen. Een tunnel en een verdiepte ligging zijn natuurlijk belangrijk; belangrijker zijn echter de mensen die direct met de aanleg van deze weg geconfronteerd worden. Hiervoor is te weinig aandacht  geweest.

 De strategie die het CDA steeds bepleit heeft, is niet ingezet. Laarbeek betaalt nu dik en dwars de prijs voor deze bestuurlijke fout. Met dank aan een eigenwijze wethouder die steeds zegt te handelen in opdracht van “ Uw Raad ”, maar feitelijk steeds zijn eigen agenda volgt. Dank je de koekoek!


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185