zondag 15 september 2013


Raadsvergadering 12 september 2013.


Heel opvallend: noch Radio Kontakt, noch de Laarbeeker noch MooiLaarbeek  van de vorige week besteedden totaal geen enkele  aandacht aan de raadsvergadering van donderdag 12 september 2013. Geen woord over deze raadsvergadering! Alleen het ED publiceerde vrijdag een ( gekuist) bericht. Waarom de andere media niet?

Van de Laarbeeker en MooiLaarbeek weet ik het niet. De woordvoerder van  Radio  Kontakt die ik sprak, was er heel duidelijk over: wij zenden geen raadsvergaderingen uit waarin zoveel op elkaar wordt afgegeven. De voorzitter had meteen moeten ingrijpen, zo verklaarde hij.

Ik kan me hierbij wel iets voorstellen. Het was in ieder geval bar en boos wat er donderdagavond gebeurde. Het was de raad van Laarbeek onwaardig. Het CDA en PNL moeten zich dit aantrekken. Het CDA ging verder dan het onderzoeksrapport over de Verboden Handelingen van raads- en commissieleden. De fractievoorzitter van het CDA plaatste een frontale aanval op leden van PNL, ook op leden die niet in het rapport genoemd werden. Het leek ook inhoudelijke kritiek op het rapport, hoewel dat niet met zoveel woorden gezegd werd.

Natuurlijk  kon dit  niet onbeantwoord blijven. De fractievoorzitter van het CDA stookte het vuurtje op. PNL ging ,zoals te verwachten viel, regelrecht in de tegenaanval. Ik ben het met Radio Kontakt eens dat de voorzitter het te lang liet doorlopen.

Ik wil het gebeurde absoluut niet  goed praten. Als je een aanval opent op een tegenpartij, moet je over  voldoende goed onderbouwde argumenten en feiten beschikken. Het CDA had deze met betrekking tot T.Brouwers en A. De Groot absoluut niet. Ook voor de tegenaanval van PNL op de  fractievoorzitter van het CDA ontbraken de bewijzen. Het werd dus een partijtje modder gooien. Hier schiet niemand iets mee op. Ik kan me dan ook levendig voorstellen dat Radio Kontakt geen zin had om dit uit te zenden.

De verslaggever van Radio Kontakt zei mij op niet mis te verstane wijze dat wij bij benadering niet  weten hoe negatief de burger over de politiek denkt. Op 12 september j.l. werd alleen maar op de persoon gespeeld. Moddergevechten zoals donderdagavond maken de kloof tussen politiek en burgers alleen maar groter.

En dat kan natuurlijk  nooit de bedoeling zijn!  Het CDA en PNL moeten hieruit hun conclusies trekken. Als beide partijen dat niet doen ,krijgen we heel smerige verkiezingscampagne. Hier zit niemand op te wachten.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185