zondag 29 september 2013


 

Nieuwenhof-noord


Ik keek toch wel enigszins vreemd op toen ik in het ED van afgelopen vrijdag de uitspraken van wethouder Theodoor Biemans las over het bestemmingsplan Nieuwenhof-noord. Hier moesten we weer eens zaken uit de krant vernemen die ons als raad niet waren meegedeeld.

In de laatste commissievergadering had wethouder Frans van Zeeland al de mededeling gedaan dat dit bestemmingsplan teruggetrokken was. Dit onder invloed van de provincie die het aantal van ruim honderd woningen voor Laarbeek in dit plan veel te hoog vond. In deze weblog heb ik hier al op gereageerd. Lieshout wordt m.i. de dupe van het beleid van het college. Veel te veel plannen in de andere kerkdorpen en met name in Beek en Donk doen Lieshout de das om, waar het laatste bestemmingsplan, Revershof, al van tien jaar geleden dateert.

In het ED van afgelopen vrijdag voert wethouder Biemans ineens het woord over Nieuwenhof-noord. Ik wist niet dat een projectwethouder ook de eindverantwoordelijkheid heeft over de opstelling van het bestemmingsplan. Ik heb altijd aangenomen dat de wethouder ruimtelijke ordening dit in zijn portefeuille had. De vraag dient zich derhalve op wie nu eigenlijk de verantwoordelijke wethouder ruimtelijke ordening is.

Overigens komt wethouder Biemans in de krant met een opmerkelijke uitspraak. Volgens hem wil de provincie maximaal tien jaar vooruitkijken. Dit is nieuw voor mij. Als ik het verhaal van Biemans goed lees, moet ik constateren dat het college zelf het terugbrengen van het aantal woningen van 105 naar 40  over zichzelf heeft afgeroepen: “Wij hadden zelf beraamd dat we ieder jaar vier huizen in Lieshout verkopen ”, zegt Biemans letterlijk in de krant. Dit is zelfs minder dan in Mariahout. Wie gelooft dit?

Waarvan acte met dank van alle Lieshoutenaren!
  
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185