maandag 2 september 2013


 

De Noordoost corridor 2


Het gemeentehuis was donderdagavond afgeladen vol met hoofdzakelijk tegenstanders van de weg en een enkele belanghebbende. De tegenstanders hadden grote plakkaten meegebracht om hun opvattingen kracht bij te zetten. Vooral gedeputeerde Ruud van Heugten  was de gebeten hond. Hij zou de weg kwijt zijn en het niet zo nauw met de waarheid nemen. Aan de ingang stond een grote boog die niets aan duidelijkheid overliet.

Bij deze raadsvergadering die in zijn geheel gewijd was aan de weg, voerden een zestal insprekers het woord. De vier tegenstanders kregen van het publiek applaus; de twee voorstanders konden op boegeroep rekenen. Natuurlijk kwam er uit deze inspraakronde weinig nieuws. Het was hoofdzakelijk een herhaling van zetten. Dit ging er bij de tegenstanders van de weg natuurlijk in als gesneden koek. Wie naar nuances  en  oplossingen zocht, had beter thuis kunnen blijven. Het was veel emotie; compromisbereidheid was ver te zoeken.

Gedeputeerde van Heugten gaf een toelichting op de voorstellen vanuit de stuurgroep Noordoost corridor. Hij deed dat in de context van de noodzaak van de verbetering van de bereikbaarheid  van de brainportregio.  Zijn presentatie werd vanuit de raad voortdurend onderbroken door tegenstanders van de weg, die telkens weer terugkwamen op het Bereikbaarheidsakkoord van april 2007 en geen oog hadden voor de nieuwe politieke werkelijkheid. Dat het Bereikbaarheidsakkoord achterhaald is door de feitelijke ontwikkeling, wil er bij de tegenstanders steeds maar niet in. Hoewel de raad dit bereikbaarheidsakkoord aanvaard heeft en daarmee in principe in gestemd heeft met de weg, lijkt het er opdat partijen als ABL, de VVD (!) en met name De Werkgroep ditzelfde akkoord nu aangrijpen om aan  de weg te ontkomen. De Werkgroep bakte het wel heel erg bruin en kondigde zelfs aan naar de Raad van State te zullen gaan als het Bereikbaarheidsakkoord niet zou worden gehonoreerd!

Belangrijk was dat van Heugten met de nodige slagen om de arm enige ruimte gaf voor nieuwe alternatieven. Voor Laarbeek is dit natuurlijk van groot belang. Immers de twee grote hangijzers zijn de  overgang over of onder het kanaal in Aarle-Rixtel en het tracé van de weg tussen Lieshout en Breugel. De alternerende ligging spaart de Deensehoek, het Achterbos, de Ruweeuwsels en Stad van Gerwen. De raad pakte dit m.i. onvoldoende op in haar instructie aan de wethouder. Hij wordt op pad gestuurd met  de opdracht de tunnel, de verdiepte ligging en het alternerende tracé binnen te halen. Zonder enig wisselgeld. Een onmogelijke opdracht. Welke zichzelf respecterende wethouder accepteert zo’n opdracht?

Tijdens de vergadering werd  op verzoek van de meerderheid van de raad afgeweken va de afgesproken volgorde. Partijen hadden vooral de behoefte statements af te leggen en wilden niet wachten op de behandeling van  de instructie aan de wethouder met betrekking tot de voorstellen van de stuurgroep.  Alleen het CDA sprak zich onomwonden uit voor de weg. Het CDA  heeft zich van het begin af aan uitgesproken voor de Ruit. Heel consequent hebben wij dit volgehouden. Dit is ons niet altijd in deze raad in dankbaarheid afgenomen. Wij vonden en vinden dat deze weg aangelegd moet worden omdat hij de leefbaarheid in Laarbeek bevorderd en de bereikbaarheid  van Laarbeek ten goede komt. Dat er een forse prijs betaald moet worden voor deze weg, staat voor ons buiten kijf. Alles afwegende blijven wij voor de aanleg van deze weg omdat de overlast van de N615 op de Gemertseweg en de Lieshoutse weg hierdoor wordt teruggedrongen, het sluipverkeer over de Ribbiusstraat , de Heuvel en de Molenstraat zal afnemen  en de onlogische toegang naar de A50 via de brug bij de Deensehoek en de gevaarlijke Sonseweg zal komen te vervallen. Ook verwachten wij dat door de Ruit de Dorpsstraat in Aarle-Rixtel minder belast zal worden, evenals de Mariastraat in Mariahout. De kernen van Laarbeek hebben profijt van de weg. Ook nadelen vanzelfsprekend. In onze visie wegen de voordelen op tegen de nadelen.

De opties die het adviesbureau Ecorys de raad voorlegde waren niet opzienbarend. Voor ons was de belangrijkste optie het alternerende tracé. Met de weg ten noorden van het Wilhelmina kanaal ontzien we eeuwenoude buurtschappen en mensen. Dit laatste moet natuurlijk centraal staan.  Hierover was de raad in ieder geval eenstemmig. In de vergadering hebben wij een paar keer geprobeerd de te volgen tactiek aan de orde te stellen. Dit lukte echter niet. Jammer.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185