woensdag 25 september 2013

 

Geen stukken


Zonder papier vergaderen heeft zijn charme. Alleen als het systeem verstek laat gaan, zit je in de problemen. Dit was vandaag het geval. Als CDA hadden we vandaag  de achterbanvergadering over de agenda’s van  commissievergaderingen van volgende week. Alleen het systeem werkte niet: we hadden nauwelijks stukken. Dan valt er weinig te bespreken. Hierbij kwam nog dat de agenda’s zeer mager waren. Ik heb hierover een paar dagen geleden al iets gemeld. Je kunt ook zeggen: het falen van het systeem had erger  gekund, als er heel veel op de agenda had gestaan. Geluk bij een ongeluk dus.

Overschakelen dus maar naar een ander onderwerp voor vandaag. Opvallend is dat het woord participatiemaatschappij  uit de troonrede heel veel reacties heeft opgeleverd. Ik zie heel veel auteurs worstelen met dit begrip. In de NRC  van vandaag zag ik een artikel van Marja Jager-Vreugdenhil  participatie een eufemisme noemde voor op jezelf teruggeworpen te worden; in de Volkskrant schreef Evelien Tonkens een artikel, waarin ik las:

Echter: onder de vlag van de participatiesamenleving neemt de regering vooral participatie-ontmoedigende maatregelen (precies in de lijn met het adagium van 'eigen verantwoordelijkheid'): bezuinigingen op arbeidsbemiddeling, dagbesteding, kinderopvang, bibliotheken, muziekscholen, buurthuizen, speeltuinen, zorgboerderijen, thuiszorg, stu- diefinanciering, kinderboerderijen, zwembaden en talloze andere regelingen, activiteiten en openbare plekken die mensen in staat stellen om aan de samenleving deel te nemen.

Ook kwam ik vandaag deze cartoon tegen:


Zo zijn er nog veel meer reacties. Hoe e.e.a. geduid moet worden, weet ik nog niet. 


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185