donderdag 5 september 2013

 

Dialoogconferentie


Woensdagavond 4 september 2013 organiseerde de provincie een dialoogconferentie voor de regio Zuidoost-Brabant in het Evoluon in Eindhoven. De opkomst was groot; collegeleden, raadsleden, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en organisaties. Vanuit Laarbeek zag ik twee wethouders, Briels en van Zeeland, de wnd. raadsgriffier Jan Sprengers en de raadsleden Biemans, Gruijters en Meulensteen. De opkomst vanuit de Laarbeekse raad viel me wat tegen.

Ik was naar Eindhoven gegaan in de verwachting dat het vooral zou gaan over het rapport van de commissie Huijbrechts. Dat bleek niet het geval. Het rapport kwam slechts incidenteel ter sprake; het ging vooral over de opstelling van de provincie. De hoofdrollen waren weggelegd voor gedeputeerde Bert Pauli (VVD) en de burgemeester van Eindhoven, Rob van Gijzel.

De bijeenkomst begon met een interessante presentatie van prof Tordoir, directeur van het Ruimtelijk Economisch Atelier Tordoir. IN een sneltreinvaart ging hij door een groot aantal kaarten, waarin verbindingen in de regio in kaart waren gebracht. We moeten eens goed naar zijn rapport kijken. Vooral ook over de Peel had hij opvallende opmerkingen.
Zoals het ED donderdag al berichtte stonden van Gijzel en Pauli lijnrecht tegenover elkaar. Van Gijzel wilde versterking van het SRE; Pauli stond voor de gehele provincie. Ik heb de indruk dat van Gijzel voor een verloren zaak strijdt. Alleen het feit al dat deze controverse in de openheid werd uitgevochten zegt eigenlijk al voldoende.

Dit werkt niet. Ik heb goed in mijn oren geknoopt dat Tordoir wel tot drieaal de nadruk op het gegeven dat het SRE, Europees gezien, wel een heel kleine regio is. Dat geeft ook te denken.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185