zondag 18 november 2012



 

Vergaderweek


Vorige  week was het in Laarbeek de week van de commissievergaderingen. Vier commissies vergaderden. Ik ben als toehoorder geweest bij de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling en vanzelfsprekend bij de commissie Algemeen Bestuur als voorzitter. Natuurlijk had ik ook graag de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling bijgewoond, maar dit kon deze keer niet omdat onze kleinzoon op die dag moest afzwemmen voor zijn A-diploma. In Utrecht hebben ze er een hele happening van gemaakt. Ik had dit niet willen missen.

Wethouder Joan Briels zat de hele vergadering te popelen om zijn verhaal over de Aarlese brug kwijt te kunnen. Hij zat de hele tijd met het krantenartikel te zwaaien en porde de commissie aan om er naar te vragen. Hij moest tot de rondvraag wachten voor een van de commissieleden het onderwerp aankaartte. Opmerkelijk was dat hij zei dat in het gentlemen’s agreement met Helmond niet gesproken werd over de Aarlese brug. Het stuk had volgens hem betrekking op de ontwikkeling van de totale kanaalzone.

De uitspraak van de wethouder verbaasde mij. De openstelling van de brug is immers een hot item in het overleg met Helmond. Op gezette tijden heeft dit wederzijds tot nogal wat irritaties geleid. De brug zou in het agreement niet ter sprake komen. Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Als t.z.t het gentlemen’s agreement met Helmond openbaar wordt, zal het wel duidelijk worden. De woorden van Briels impliceren dat de uitbreiding van de passantenhaven in Aarle zal geschieden zonder afspraken over de openstelling van de brug! Ik ben benieuwd.

BRO presenteerde tijdens de commissievergadering de inrichtingsplannen in het voorzieningencluster Donk. Er komt een scootmobielstalling binnenshuis; de fietsenstallingen zijn niet overdekt.

Ook presenteerde de architect de inrichting van het Ontmoetingscentrum. Er komt een blibliotheek en een sportzaal in van resp. 350 e 400 m2 .Het plan zag er op het eerste gezicht goed uit.

De commissie stond uitvoerig stil bij de plannen van OJA. Opmerkelijk was dat wethouder de discussie over eventueel een andere plek voor OJA in  de kiem smoorde door te verwijzen naar de oplegger IDOP Aarle-Rixtel. Volgens hem was de discussie over een andere plaats een gepasseerd station. De commissie ging hiermee naar mijn idee veel te gemakkelijk mee mee.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185