donderdag 22 november 2012



 

Je kunt er vergif op innemen


In deze weblog heb ik vorige week al geschreven dat je er vergif op kunt innemen dat binnenkort in verschillende gemeenteraden moties tegen de voorgenomen herindeling zullen worden aangenomen. “ De eerste moties tegen de herindelingsplannen zijn in een aantal raden al aangenomen. Het ED berichtte al over moties tegen herindeling in de gemeenteraden van Nuenen en Son en Breugel. Ook in Geldrop, een andere randgemeenten, zijn plannen voor een dergelijke motie. Ongetwijfeld zal binnenkort onze postbus vol zitten met oproepen deze moties te steunen” Zo schreef ik.

Mijn woorden waren nauwelijks droog of de aankondiging vaneen dergelijke motie viel al op de mat. Dit keer in het Gemerts Nieuwsblad in een ingezonden stuk van de Dorpspartij. In het stuk worden alle bekende opmerkingen gemaakt over herindeling, van de hogere kosten van gefuseerde gemeenten tot het dreigement van het kabinet dat gemeenten die niet werken aan een fusie een lagere bijdrage van het Rijk krijgen. De Gemertse Dorpspartij kondigt aan tijdens de begrotingsvergadering van 12 december a.s. een motie te zullen indienen, waarin protest wordt aan getekend tegen een gedwongen herindeling Volgens De Dorpspartij kan dit alleen op vrijwillige basis; gemeenten die niet fuseren, mogen niet financieel gekort worden.

Ik dacht dat men in Gemert wel andere zaken aan zijn hoofd had dan zich op dit moment druk te maken over heel vage plannen voor een herindeling die rond 2025 pas afgerond zou moeten zijn.

Ik vind het voorstel in het regeerakkoord zo stupide dat ik geen moment geloof in de haalbaarheid. Dit voorstel gaat een stille dood sterven. Het is de moeite niet waard om hierover een motie in stemming te brengen. Wie nog behoefte heeft aan goede achtergrondinformatie , lees dit artikel in Mejudice .

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185