woensdag 21 maart 2012


Parochie Aarle-Rixtel naar Helmond


Natuurlijk, ik weet drommels goed dat kerk en staat gescheiden zijn en dat de politiek zich heel terughoudend moet opstellen als het om kerkelijke zaken gaat. Dus ook als het gaat om kerkelijke indelingen. Ook in het verleden liepen kerkelijke indelingen niet altijd parallel met staatkundige. Vanuit dit besef heb ik heel lang geaarzeld of ik wel iets zou moeten schrijven over het recente besluit parochiale indeling. Als ik het vandaag dan toch doe, hangt dit vooral samen met de keuze zelf.
De keuze voor aansluiting van de  parochie O.L. Vrouw Presentatie per 1 januari 2013  bij de Helmondse parochie H. Damiaan is verrassend. Aanvankelijk was deze optie helemaal niet in beeld. De gedachte was dat er één parochie voor heel Laarbeek zou komen. Dit zou ook in het voordeel van Laarbeek zijn. Immers de parochiale grens en de gemeentegrens zouden samenvallen.
Het bestuur van de O.L. Vrouw Presentatie zag in die ene Laarbeekse parochie  volgens voorzitter Henk van Eijndhoven echter niets in en maakte dat kenbaar bij het bisdom. Daarop kwam de oplossing van de aansluiting bij Helmond bovendrijven.
In De Laarbeeker las ik:
 “Als we kijken naar de herindeling van alle Brabantse parochies, zou één Laarbeekse parochie een hele kleine worden in vergelijking met andere. En dat zou betekenen dat we over een paar jaar weer moeten fuseren. Daar hebben wij als Aarle-Rixtel geen zin in en we zien meer in de huidige oplossing.”
Bij deze overweging kan ik mij wel iets voorstellen. Alleen verbaast het mij dat Aarle-Rixtel in dit geval zo gemakkelijk voor Helmond kiest. In het verleden bij de gemeentelijke herindeling was dit geheel anders. Volgens De Laarbeeker werd het besluit in de kerk zelfs met applaus ontvangen.
Daar sta je als Laarbeeker dan toch wel even van te kijken. Na alle commotie van enkele jaren geleden en de vaak uitgesproken aversie tegen Helmond  verwacht je dit niet. De Helmondse optie komt hierdoor als politieke optie ook weer wat dichterbij. Laarbeek is niet, zoals velen dachten, uitsluitend aangewezen op samenwerking met de gemeente Gemert-Bakel ,maar het heeft er  een keuzemogelijkheid bij. Wie had dit een jaar geleden voor mogelijk gehouden!
P.S. Het Kerkbestuur van Lieshout en Mariahout volgen het voorbeeld van Aarle-Rixtel niet. Zij willen zelfstandig blijven. Voor de brief van het Kerkbestuur aan de bisschop  Klik hier

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185