dinsdag 6 maart 2012


Kindcentrum De Raagten


Heel voortvarend heeft het college het kredietvoorstel van € 2,4 milj voor de realisatie van de nieuwbouw van De Raagten aan de raad voorgelegd. Het doel is heel helder: zorgen dat de school aan het begin van het schooljaar 2013-2014 klaar is. Dit is ook de uitgesproken wens van de hele raad. Wij zullen dan ook met plezier instemmen met dit krediet.

Elke vorm van voortvarendheid heeft ook haar schaduwkanten. Dit blijkt ook al uit het preadvies. Ik geloof dat we ondertussen al drie verschillende versies onder ogen hebben gekregen. Dat is natuurlijk een beetje slordig. Het voorstel is vanwege de tijd direct naar de raad gestuurd zonder tussenkomst van de commissie. Op zich begrijpelijk, maar hier kleven toch wel enkele bezwaren aan. Ik kan het gevoel niet onderdrukken dat wij door de hele gang van zaken als raad eigenlijk niet goed weten waar we ja tegen zeggen. Sinds de presentatie van de plannen zijn wij als raad nauwelijks bijgepraat over de wijzigingen die zich hebben voorgedaan. De portefeuillehouder heeft weliswaar de commissie periodiek geïnformeerd over de voortgang. Dit was echter altijd heel summier.

In april 2007 heeft de raad het masterplan voorzieningencluster Donk vastgesteld. Op 1 februari 2011 is het voorlopig ontwerp van het integraal kindcentrum aan de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling gepresenteerd en op 17 februari 2011 zijn de leden van de klankbordgroep hierover nog specifiek geïnformeerd. Verder is begin dit jaar nog een bijeenkomst van de klankbordgroep geweest.

De discussie over de voorzieningencluster loopt al een hele tijd. Vanaf 2005 heeft de raad gekozen voor een centrale rol van de plaatselijke gemeenschapsaccommodaties en de brede school. Ik moet constateren dat de raad sindsdien niet meer gesproken heeft over het concept. Tot mijn verbazing zag ik ineens in januari van dit jaar ineens de term kindcentrum naar boven komen drijven. Of dit nieuwe concept gevolgen heeft en welke voor de invulling van de voorzieningencluster is mij tot op heden niet duidelijk. Ik constateer alleen dat ons kader van de brede school zonder enige discussie gewijzigd is in integraal kindcentrum. Eigenlijk kan dit niet.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185