maandag 19 maart 2012


Berzop


Dit bericht kwam ik tegen in het ED vorige week:

“ 20 bedrijven uit de regio halen 600 vrachtwagens per dag van de weg. Als de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelmina- en Beatrixkanaal tenminste geschikt gemaakt worden voor grotere schepen.
Ze hebben zich verenigd in de stichting Berzob. Het gaat onder anderen om Bavaria, Boerenbond Deurne, Mebin Eindhoven en Jansen/Baetsen Son en Breugel. Ze willen lobbyen voor verbetering van de vaarwegen in de regio. 

De Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch en Veghel wordt momenteel aangepast voor categorie IV schepen tot 2000 ton. Bij het maken van de plannen (totale kosten 200 miljoen) 10 jaar geleden zijn maatregelen voor het traject Veghel-Helmond-Best-Eindhoven afgevallen omdat er onvoldoende geld beschikbaar was. 

De grote bedrijven in Berzob proberen het budget van toen alsnog beschikbaar te krijgen. Minister Schultz van Haegen heeft een rijksbijdrage uit het fonds Beter Benutten beloofd, op voorwaarde dat de regio aantoont dat er minimaal 460 vrachtwagens per dag minder op de regionale wegen rijden door verbetering van de kanalen.” 
Het heeft naar mijn idee inderdaad wat lang geduurd voor de aandacht voor de opwaardering van het Wilhelminakanaal weer naar boven  kwam drijven. Laarbeek was destijds een van de eerste gemeenten die € 800 milj. beschikbaar stelde voor de opwaardering van  de Zuid Willemsvaart. Voor dit kanaal was daarmee de opwaardering gewaarborgd.
Bij gebrek aan middelen viel het Wilhelminakanaal af. Gelukkig neemt het bedrijfsleven de handschoen nu weer op. Het belang van Laarbeek bij dit initiatief is overduidelijk, alleen al als je aan Bavaria denkt. Bavaria heeft nog steeds plannen voor een containerhaven.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185