donderdag 16 januari 2014


Reacties

Dezer dage ontving ik een tweetal reacties op de weblog die ik U niet wil onthouden. IK geef ze hier zonder commentaar weer.

Het eerste had als titel Bestuurskracht?. Het kwam van UCC Collective.
                                                                                                    
Al jaren worden er vanuit Den Haag (proef)ballonnen opgelaten met als doel inzicht te verkrijgen, hoe maatregelen vallen in den lande. Zo ook de volgende mijmering van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken. Hij orakelde over gemeenten met voldoende slagkracht, die klaar moeten zijn voor de 21e eeuw. Zo'n gemeente zou dan minimaal 100.000 inwoners moeten hebben. Met het doembeeld van de fabrieksmatige ROC-scholengemeenschappen voor ogen, is het niet onverstandig dit idee eens aan een 'quick scan' te onderwerpen. Een term die in het 'reorganisatie wereldje' regelmatig wordt gebezigd om een goede 'scoop' of inzicht te krijgen in de materie.

In Brabant zijn er twee interessante initiatieven waar het oog op valt. In de gemeenten St. Oedenrode, Schijndel en Veghel heeft men op een zeer pragmatische manier naar dit probleem gekeken. De twee eerstgenoemde gemeenten hebben een grondige analyse gemaakt en zijn tot de conclusie gekomen dat een fusie met een sterke derde partner een prima uitgangspunt kan zijn om de door de minister voorziene problemen aan te pakken. Gekozen is voor een fusie gemeente die straks (in 2018) bijna 80.000 inwoners heeft en klaar is voor de problemen van de toekomst. Het vergt dus inzicht en visie om over de eigen schaduw heen te stappen en voor een groter algemeen belang, de eigenbelangen te reduceren of deels in te leveren. Er ontstaat immers een nieuwe gemeente, met één bestuur en één visie. Los van hoe deze visie er dan uit gaat zien, dat is een politieke kwestie. Uiteindelijk betekent een fusie dus minder bestuurders en verhoudingsgewijs meer uitvoerend personeel. In het jargon ook wel een pyramide model genoemd. De bezuinigingen kunnen dan vooral gehaald worden uit efficiency, aangevuld door versobering van beleid.

Hoe anders gaat het in de omgeving van Helmond. Daar is gekozen voor de zogenaamde "Peel 6.1" samenwerking. Zes gemeenten (Helmond, Gemert-Bakel, Laarbeek, Deurne, Someren en Asten) die samen naar één doel streven middels een intensieve samenwerking. Dat ene doel is niet geheel duidelijk, maar het levert wel veel geld op. Althans dat wordt iedereen voorgeschoteld, maar hoevéél dat blijft nog de vraag. Dit even terzijde!
Het proces is het best te vergelijken met een inmiddels op stoom gekomen, rijdende trein waarvan de raampjes grotendeels zijn geblindeerd. Dit is niet om te voorkomen dat er naar buiten gekeken wordt, maar eerder het omgekeerde is waar. Transparantie staat dus niet hoog op de prioriteitenlijst. De vermeende eigenbelangen van individuele bestuurders en ambtenaren daarentegen, lijken een aanmerkelijk hogere prioriteit te hebben. Zo is bijvoorbeeld gekozen voor een dagelijks bestuur, dat zal worden gevormd uit de huidige stuurgroep. Kort door de bocht betekent dat dus een groepje reorganiserende personen die in ieder geval hun eigen hachje hebben verzekerd, door in de toekomst ook het dagelijkse bestuur van de GR (Gemeenschappelijke Regeling) te gaan vormen. Daar komt nog bij dat de 6 deelnemende gemeenten gewoon zelfstandig blijven en dus voorzien blijven van een gemeenteraad en college's van B&W. Het leidt geen enkele twijfel dat dit een voedingsbodem is voor ruzie en gesteggel in de toekomst, want de 'club' wordt geleid door '6 kapiteins', die elk hun eigen 'identiteit' hebben en hun eigen 'prioriteiten' stellen. Dat is dus een pyramide op z'n kop. Die valt naar alle waarschijnlijkheid net zo snel om als dat ie wordt opgetuigd. Weinig efficiënt dus en er moet tóch worden bezuinigd. Het gelag zal daarom worden betaald door burgers die zijn aangewezen op de diensten van deze GR. Bijvoorbeeld in het sociale domein.

"Unstoppable" is een Amerikaanse film die gaat over een op hol geslagen trein, zonder passagiers, maar wel met een uiterst explosieve lading. Wanneer de trein niet op tijd wordt afgeremd zal een gigantische ramp ontstaan waarbij mogelijk tienduizenden doden zouden kunnen vallen. Uiteindelijk blijkt de hoofdrolspeler Denzil Washington, met gevaar voor eigen leven, de redder in nood. Een typisch Hollywood scenario, belangrijk kenmerk is dat het hier goed afloopt. In tegenstelling tot de eerder geschetste Peel 6.1-trein. Deze dendert vooralsnog maar door, zonder machinist met een ongewisse eindbestemming. Op 19 maart krijgen de burgers in de 6 gemeenten de kans om een eigen 'Denzil Washington' aan te wijzen, die in staat moet worden geacht de trein weer onder bedwang te krijgen. Of deze ook nog te stoppen is?

De tweede reactie die ik wil citeren was afkomstig van een goede bekende. Hij schreef:

Hallo Willy,

Medio december heeft de gemeente Laarbeek net als veel anderen bij de provincie een zienswijze ingediend op de notitie reikwijdte en detailniveau voor de Noordoostcorridor (de Ruit). Ik heb die zienswijze op de gemeentelijke website zien staan en daarin wordt nadrukkelijk ook verwezen naar een rapport van een externe aviseur (Accent Adviseurs) die door de gemeente is ingeschakeld.

Het valt dan op dat dit rapport niet op de site is gepubliceerd terwijl het wel is meegestuurd naar de provincie. Men heeft de mond vol over transparantie, maar dan blijkbaar alleen als het goed uitkomt. Het opvallende is immers dat dit advies nadrukkelijk stelt dat wanneer de nieuwe verbinding wordt aangelegd de verkeersdruk in Mariahout en Aarle-Rixtel aanzienlijk zal afnemen, en dus niet verdubbelen zoals de tegenstanders van de weg om het hardst roepen.



Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 065367185