donderdag 18 juli 2013

 

Extra raadsvergadering


Het stukje dat ik voor vandaag klaar had staan, moet ik schrappen. De raadsvergadering van vandaag- want daar ging het artikel over – gaat uiteindelijk niet door. De fractievoorzitters die de extra vergadering over het lekken hadden aangevraagd, zijn op hun voornemen terug gekomen. Een blamage van jewelste. De fractievoorzitters slaan een pleefiguur. Klaarblijkelijk zijn ze het niet eens geworden. En dat terwijl zij een krachtig signaal hadden willen afgegeven. Het scippen van de extra vergadering is geen toonbeeld van daadkracht.

Wat er allereerst moet gebeuren, is dat de burgemeester aangifte doet. Eigenlijk had dit vorige week al meteen moeten gebeuren. Lekken van vertrouwelijke informatie is een misdrijf. Alles moet in het werk gesteld worden om de dader op te sporen. Dit is primair.

Van de andere kant moet de gemeente zich ook eens bezinnen op de hoeveelheid informatie die zij geheim wil houden. Hoe minder je als geheim bestempelt, hoe groter de kans op lekken je loopt.

In mijn oorspronkelijke stukje stond ook:

“ Hoewel heel veel in deze zaak nog volstrekt onduidelijk is, staat het voor mij vast, dat Laarbeek dieper in de penarie zit dan ik voor mogelijk heb gehouden. Hier moeten we hoe dan ook uitkomen zonder hiervan nog jarenlang de gevolgen van te moeten dragen. Amateurisme is op dit moment fataal. Ik ben er echter niet zo zeker van dat de kwestie professioneel wordt benaderd. Vanavond zullen we zien.”

Dus niet moet ik nu constateren.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185