dinsdag 9 juli 2013

 

Er gebeuren heel rare dingen.


Op de website van het ED stond op 9 juli 2013 het volgende:

“ Burgemeester Hans Ubachs vroeg eind 2012 om een verlenging van de dubbele woonlastenregeling.
Later bleek dat hij op dat moment al zeven maanden te lang gebruik maakte van die regeling, die geldt voor burgemeesters die na verhuizing tijdelijk twee woningen moeten bekostigen. Wethouder Hans Vereijken van Financiën twijfelde daardoor aan de integriteit van de burgemeester. Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief die de wethouder schreef aan zijn medecollegeleden en die in handen is van het Eindhovens Dagblad.
Vereijken schreef de brief twee weken nadat bekend was geworden dat de burgemeester zeven maanden te lang had gedeclareerd. De wethouder herinnerde zich op dat moment een verzoek dat Ubachs deed aan het einde van 2012. "Hij vroeg aan mij of ik er problemen mee had als hij de dubbele woonlasten declareerde tot in mei 2013 zijn nieuwe huis in Aarle-Rixtel (Ubachs had ook een huurhuis in Beek en Donk, red.) gereed zou zijn." Vereijken schreef dat hij daar nooit achter kon staan: "Ik vind het geen toonbeeld van integer denken als je iets wilt declareren terwijl je weet dat het niet kan."
Dat gevoel werd nog sterker toen later de declaratiefout van Ubachs aan het licht kwam: "Juist door het eerdere verzoek heeft deze declaratieaffaire voor mij een negatieve lading gekregen." Vereijken zegt in de brief verder dat de burgemeester sneller had moeten handelen toen bekend werd dat hij onterecht had gedeclareerd: "In mijn optiek dien je dan direct terug te betalen, open hierover te zijn en zelfs de schijn te vermijden dat je het ermee oneens bent. Echter het tegendeel is het geval geweest. De burgemeester had veel weerstand en die was weinig verheffend." Ubachs informeerde de gemeenteraad een week nadat de fout was ontdekt en stortte toen ook het bedrag terug."
Gisteren citeerde het ED uit een stuk van de hand van wethouder Hans Vereijken dat in febr j.l. in het college behandeld is. Slechts de 4 wethouders, de burgemeester en de gemeentesecretaris beschikten over de tekst. Nu plotseling 5 maanden later wordt de brief toegezonden aan het ED. Wie hier achter zit, is onduidelijk.
Ik hoop dat de burgemeester hiervan aangifte doet. Geheime stukken laten lekken is onacceptabel. Hopelijk wordt de dader opgespoord. In afwachting van de onderzoek van Hordijk en Hordijk onthoud ik mij van inhoudelijk commentaar. Ik wil het rapport afwachten.
Wat mij wel bevreemdt is het commentaar van wethouder Biemans in het ED. Het lekken is volgens hem een complot tegen zijn fractie. “ Het heeft er alle schijn van dat iemand onze partij in een kwaad daglicht probeert te stellen. Dat zeg ik met het oog op volgend jaar.  Dan zijn er weer verkiezingen, hè. ”
Waarom weet Theodoor Biemans dit allemaal zo zeker? Laat hem met feiten komen en verdachtmakingen achterwege laten.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185