maandag 28 mei 2012



Strategische vragen

 

Dinsdagavond is er een besloten raadsbijeenkomst over de Noordoost Corridor. Waarom het Presidium er een besloten raadsbijeenkomst van heeft gemaakt, blijft voor mij een raadsel. Ik denk ook dat het niet verstandig is. Zo wek je op zijn minst de indruk dat je iets te verbergen hebt. Volgens mij valt niets te verbergen en had er best in het openbaar over de weg gesproken kunnen worden. Ik denk zelfs dat dat ook gemoeten had.

Op deze vraag kan natuurlijk pas definitief geantwoord worden na de bijeenkomst van vanavond. Ik ben benieuwd wat voor gevoelige informatie er vanavond aangeboden wordt en wat het stempel geheim zal krijgen. Ik verwacht dat er weinig geheims aan zal zijn. De enige uitzondering die ik mij kan voorstellen zou verband kunnen houden met strategie. Je strategie hang je natuurlijk niet aan de grote klok.

Dat er belangrijke strategische vragen aan de orde zijn, is voor iedereen duidelijk. De raad van Laarbeek heeft in een eerdere instantie al aangegeven waar haar inzet op gericht is. Ik ben benieuwd of we hierover vanavond nadere informatie zullen krijgen.

Laarbeek heeft in haar reactie op het structuurplan D Brainport Oost duidelijk aangeven dat zij met betrekking tot de weg uitgaat van een weg die niet te horen of te zien is. Deze mantra wordt voortdurend herhaald, evenals het gegeven dat het bestuursakkoord voor Laarbeek leidend blijft.Ons interesseert vooral hoe het college gereageerd heeft op de brief van GS van eind vorig jaar, waarin zij duidelijk aangeeft de zienswijze van de gemeente Laarbeek niet te onderschrijven en wat er wel of niet afgesproken is over de bijdrage van Laarbeek aan de weg.

Wat er sindsdien in de stuurgroep en de inmiddels ingestelde klankbordgroepen besproken is, weten we niet. Misschien wordt vanavond een tipje van de sluier opgelicht. Dat het in de klankbord niet allemaal pais en vrede is, weten we ondertussen wel.

Vraag is ook welke insteek Laarbeek gaat kiezen. Pinnen we ons vast op het bereikbaarheidsakkoord of geven we het college enige bewegingsruimte, wetende dat we uiteindelijk niets in te brengen hebben en aan de kant staan? Misschien dat er vanavond duidelijkheid komt en dat partijen zich uitspreken. Wat doet Laarbeek als zou blijken dat de Laarbeekse uitgangspunten niet gerealiseerd kunnen worden? De kont tegen de krib of toch maar meewerken?

Naast de nadelen die aan de weg verbonden zijn, zijn er ook grote voordelen. Vooral het weren van het doorgaande verkeer door de kernen is van groot belang. Dit weegt ons inziens op tegen de nadelen. Wij gaan er vanuit dat het bureau dat Laarbeek gaat adviseren, het college vooral strategisch zal begeleiden. Vooral de opdracht die aan het bureau verleend gaat worden, heeft dan ook  onze belangrijkste aandacht.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 653627185