woensdag 30 mei 2012



Nieuwe structuur gemeentelijke organisatie


In LIZ Laarbeek inzicht, het personeelsblad van de gemeente Laarbeek, stond enige tijd geleden een artikel van de hand van Joëlle Vergoossen. Het was getiteld “ Gemeente Laarbeek naar 2013 ” en het ging over de organisatiewijzing en de nieuwe organisatiestructuur, waar Laarbeek per 1 januari 2013 toe overgaat. Het artikel is een korte samenvatting van een gelijknamige notitie die mij verder onbekend is.

In LIZ gaat J. Vergoossen in het kort in op een viertal ontwikkelingen, Antwoord@/KCC, de bezuinigingstaakstelling, de intergemeentelijke samenwerking en de grondexploitatie. Ook de uitgangspunten van de nieuwe gemeentelijke organisatie en het nieuwe organogram komen ter sprake.

Ik moet constateren dat deze ontwikkeling geheel buiten de raad om gaat. Bij mijn weten is de raad hierover nauwelijks geïnformeerd. Alleen in de begroting 2012 zijn er een aantal opmerkingen over gemaakt, die overigens vrijwel door iedereen over het hoofd zijn gezien.

Tot mijn stomme verbazing zat bij de laatste Raadsinformatiebrief het advies van de Ondernemingsraad Laarbeek over de organisatiewijziging. Het stuk viel mij wat koud op het lijf, omdat er verder niets bijzat, geen adviesaanvraag, geen notitie!

Waarom dan dit advies zo plomp verloren bij de raadsleden in de maag gesplitst? Die vraag drong zich bij mij op. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar het vervolg.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185