dinsdag 21 april 2015



Herindeling


Er zijn in de loop van de jaren verschillende onderzoeken gedaan naar de effecten van gemeentelijke herindelingen. De uitkomsten van deze onderzoeken zijn heel verschillend, al naar gelang de insteek van het onderzoek.

Uit een onderzoek van Bas Denters  van de universiteit Twente presenteerde op het symposium Lokale autonomie onder druk? van kennisnetwerk Lokaal 13 afgelopen vrijdag een aantal conclusies uit een grootschalig onderzoek naar de effecten van schaalvergroting op het openbaar bestuur. In het onderzoek werden vergelijkingen gemaakt tussen Denemarken, Nederland, Noorwegen en Zwitserland.

 Vanuit Europees perspectief is het Nederlandse lokale bestuur redelijk grootschalig. Europese gemeenten hebben gemiddeld inwonersaantal van 5000, aanzienlijk minder dus dan in de Nederlandse gemeenten. Over de ideale omvang van een gemeente bestaan grote verschillen van mening. Vaak is natte vingerwerk. Denk mar aan de losse flodder van minister Pasterk aan het begin van de regeerperiode van dit kabinet. Pepijn van Houwelingen van het SCP kiest voor een omvang van 10.000 inwoner. Daarboven zou de lokale politieke participatie afnemen.

Interessant is dat Denters een aantal mogelijkheden aan draagt om het zgn democratische gat te dichten. Hierbij kijkt hij vooral naar Zwitserland, waar een aantal oplossingen gevonden zijn. Letterlijk zegt hij:

“ Zwitserse gemeenten werken veel samen, zonder dat raden de grip op de besluitvorming verliezen. Gemeenteraden controleren veel meer dan in Nederland het geval is, wat er in gemeenschappelijke regelingen wordt bedacht en besloten. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in Zwitserland moeten actief en passief verantwoording aan burgers afleggen. Daarnaast worden regelmatig referenda gehouden en volksinitiatieven ingediend. De huidige Nederlandse wetgeving heeft beperkingen, maar zijn binnen de bestaande wettelijke kaders oplossingen denkbaar.”

Een regio zou bijvoorbeeld een toekomstvisie door maatschappelijke partners kunnen laten opstellen, opperde Denters. Die visie kan worden voorgelegd aan de inwoners van gemeenten in een gemeenschappelijke regeling. Die vastgestelde visie wordt door de deelnemende gemeenten als kader voor een bepaalde bestuursperiode gebruikt.

Gemeenschappelijke regelingen kunnen ook niet-bindende referenda houden, voegde een medewerker van het ministerie van Binnenlandse Zaken daar aan toe. Ook hij stelde dat er binnen de kaders van de Grondwet en Gemeentewet mogelijkheden zijn om het bekritiseerde gebrek aan democratische legitimatie enigszins te dichten.

Of het allemaal zo gemakkelijk is, betwijfel ik.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185