zondag 26 april 2015



Bestuurscultuur,integriteit en verder.

  
Integriteit is een hot item. Niet alleen in Laarbeek, maar overal in gemeenteland.  Alleen deze week al schreef het ED in een groot artikel over belangenverstrengeling in Helmond en kwam in Binnenlands Bestuur  oud-burgemeester van Zuijlen van Menterwolde aan het woord. Hij pleitte voor wettelijke instrumenten voor burgemeesters om hun zorgplicht voor integriteit handen en voeten te geven. Iedere gemeente moet een integriteitscode  hebben, maar iedereen kan die code ongestraft schenden. Een raadslid kan alleen uit de gemeenteraad worden gezet als hij artikel 15 van de Gemeentewet overtreedt. “ Zeg maar handelen met de gemeente. Voor de rest is het vrij spel en staan gemeenteraad en burgemeester als het erop aankomt machteloos ”, aldus deze oud-burgemeester. De wetgever moet de burgemeester de instrumenten geven. Vandaar zijn hartenkreet: er wordt iets van de burgemeester verwacht, maar hij kan niet leveren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de burgemeester zelf op het punt van integriteit van onbesproken gedrag is.

Integer handelen is een risicovolle valkuil die in veel gemeenten tot problemen leidt. Het beeld dat het ED over Helmond schetst is zowel illustratief als verbijsterend. Hier zijn het vooral nevenfuncties die op zijn minst de schijn van belangenverstrengeling oproepen. Het vertrouwen van de burger in de politiek is al redelijk laag. Dit soort praktijken draagt niet bij tot het vergroten van dit vertrouwen. Elk raadslid zou elke schijn van belangenverstrengeling moeten vermijden. Integere raadsleden met een dubbele pet bemoeien zich in de raad en commissies niet met deze onderwerpen waarbij zij persoonlijk door hun nevenfunctie betrokken zijn. “ En dan niet alleen bij discussies en stemmingen in de raadszaal maar ook in de achterkamertjes ” zegt heel terecht Gert-Jan Leenknegt van de Universiteit van Tilburg in het ED van 23 april j.l.

In Laarbeek hebben dit soort kwesties ook gespeeld. Er waren in het verleden enige discussies over schijnbare belangenverstrengeling en er werd geritseld.  In dit verband heb ik nog steeds een nare smaak in mijn mond over de wijze waarop omgegaan werd met de scouting Lieshout en bij de bouw van een overdekte  jeu de boulesbaan in Mariahout. In beide gevallen zette de raad haar eigen regels overboord en volgde zij gedwee de lijn die PNL en haar beide wethouders hadden uitgezet. De raad was niet in staat haar rug recht te houden. Overigens kreeg de raad in dezen ook in het geheel geen steun van de burgemeester.

De raad heeft deze week na afloop van de reguliere raadsvergadering haar tweede sessie gehad over de vermaledijde Laarbeekse bestuurscultuur. De raad kan narcistisch rond de hete brei blijven ronddraaien. Of dit tot een daadwerkelijke aanpak en dito verbeteringen gaat leiden, is maar zeer de vraag. Het probleem moet bij de kern worden aangepakt. Voor mij is het duidelijk dat het zuiveringsproces moet beginnen bij het college. Collegeleden moeten elkaar aanspreken op echte of vermeende fouten en zo hun gedeelde verantwoordelijkheid tot uiting brengen. In het college  moeten transparantie en openheid naar zowel naar binnen als naar buiten voorop staan. Het college moet dit vastleggen in procedures en er de hand aanhouden. En de raad, hoor ik U vragen? De raad moet het college handreikingen bieden en de gemaakte afspraken controleren en op gezette tijden evalueren. En ze moet natuurlijk zorgen voor heldere procedures in raads- en commissievergaderingen.

Met dit alleen zal de raad het vertrouwen van de burgers niet terugwinnen. Hier is meer voor nodig. Laarbeek is geen van de buitenwereld afgesloten wereld. We staan niet op onszelf; we zijn een integraal onderdeel van een mondiale samenleving,waar globalisering,europeanisering en financialisering invloed op uitoefenen. De nationale televisie heeft bijna uitsluitend aandacht voor wat er in Den Haag gebeurt. Echter steeds meer beslissingen die ons bestaan beïnvloeden, vallen in Brussel en…. op de gemeentehuizen en niet meer in Den Haag sinds de grote decentralisaties van dit jaar. De gemeente is inderdaad de eerste overheid geworden. Een raad die zijn tijd goed verstaat, weet dat in de participatiesamenleving  slimme en actieve burgers elkaar via buurt- en belangennetwerken weten te vinden. Verstandig is de raad die hierop inspeelt en er gebruik van gaat maken. Gemeentepolitiek wordt gemaakt buiten de raadszaal, in de dorpen en wijken,in gemeenschapshuizen en zaaltjes en bij burgers thuis. Een raad die de toekomst verstaat, speelt hierop in, geeft ruimte aan de burgers  en stopt met  het narcistische navelstaren van de laatste tijd. We weten ondertussen allang waar het in Laarbeek aan schort.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185