maandag 23 juni 2014


Van Heugten reageert op open brief.

Gedeputeerde Ruud van Heugten heeft zaterdag in het ED gereageerd op de open brief van redacteur Hans Vermeeren over de brochure van de provincie over de Ruit. Van Heugten kon hier niet omheen. Ik vind zijn reactie helder en adequaat. Alleen tegenstanders zullen er zich niet door laten overtuigen. Hieronder de volledige brief van Van Heugten.
“ Beste Hans,
 Goed om te lezen dat je – net als vele anderen – overtuigd bent van het belang van de Ruit om de bereikbaarheid van de Brainport-regio aan de oostkant te verbeteren en dat je die stelling ook verdedigt tijdens discussies met vrienden en bekenden. Want discussies en de Ruit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als ik het standpunt van de provincie over dit plan toelicht, blijkt telkens weer dat bij velen een onvolledig of onjuist beeld leeft van wat we met de Ruit willen bereiken en welke afwegingen daarbij in het verleden al gemaakt zijn. Vaak wordt me gevraagd om een uitleg in normale mensentaal zonder allerlei details over procedures en processen. Waar gaat het nu eigenlijk over? Met de verspreiding van de brochure hebben we aan die vraag tegemoet willen komen. Dat is geen propaganda of een ijdele poging om zieltjes te winnen. We willen ermee bijdragen aan een goede discussie die velen aangaat. In die discussie mag het Eindhovens Dagblad zijn rol spelen, maar laat dan ook de provincie haar bestuurlijke rol spelen.
Het is onjuist om te stellen dat minister Schultz twijfelt aan het nut van de Ruit. Ze heeft ook deze week wederom in de Tweede Kamer aangegeven nog steeds achter de keuze voor een Ruit te staan. De minister heeft van de Tweede Kamer opdracht gekregen om aanvullend onderzoek te doen naar de kosten en baten van de Ruit en naar milieueffecten en dat onderzoek voeren we nu uit. En zoals elk jaar bespreken we de stand van zaken dit najaar met elkaar. Tegelijkertijd hebben provinciale staten mij met een motie opgedragen om snel met de minister nadere afspraken te maken en hebben ze het belang van de Ruit nog eens bevestigd.
Ik word ervan beticht doof en blind te zijn voor de gewijzigde standpunten van de colleges in Eindhoven en Helmond. Doof en blind ben ik allerminst. Wel betreur ik het dat nieuwe bestuurders niet wachten op de aangekondigde onderzoeken voordat ze stellig roepen dat de Ruit niet nodig is. In elk proces kunnen standpunten veranderen maar men kan niet zomaar voorbij gaan aan gemaakte afspraken en reeds genomen besluiten. Ten onrechte wordt nu een beeld geschetst dat met het standpunt van twee gemeenten het Ruit-project vroegtijdig tot een einde is gekomen. De beslissing over het al dan niet realiseren van de Ruit wordt niet alleen gemaakt in de collegekamers en raadszalen van Eindhoven en Helmond. Er zijn meer partijen die een aandeel leveren waaronder het Rijk en het SRE. Uiteindelijk staan provinciale staten aan de lat om een besluit te nemen over deze provinciale weg. Een besluit dat genomen moet worden op basis van gedegen onderzoek, inhoudelijke argumenten en een volwassen discussie.
Ik merk dat met elke stap die we nemen die discussie over de Ruit heftiger en persoonlijker wordt. De woorden 'doordrukken' en 'prestigeproject' worden ook in jouw ED veelvuldig gebruikt in combinatie met mijn naam. Daarmee wekken jullie de indruk dat de Ruit rond Eindhoven mijn pièce de résistance zou moeten zijn. Niets is minder waar. In de afgelopen vijftien jaar zijn al miljoenen euro's besteed aan onderzoeken en zijn keuzes gemaakt voor een bereikbaarheidsoplossing voor de regio. Dat heeft geleid tot het punt waar we nu staan. Als gedeputeerde is aan mij de opdracht om keuzes verder uit te werken en volgende besluiten voor te bereiden. Die opdracht neem ik serieus en daar doe ik uiteraard mijn uiterste best voor. Beschuldigingen dat ik daarvoor propaganda voer en dat ik geen vrede zou hebben met de uitkomst van een democratisch proces zijn niet alleen onterecht. Ze komen de inhoudelijke discussie en het uiteindelijke besluit over de Ruit ook niet ten goede.
Met welgemeende groeten,
Ruud van Heugten, gedeputeerde Mobiliteit en Financiën ”

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185