zondag 9 februari 2014

 

Van SRE naar MRE.


Ik ben  de afgelopen jaren heel somber geweest over het perspectief van de regionale samenwerking. De snelheid waarmee de ontmanteling van het SRE plaatsvond, terwijl het maar niet duidelijk werd wat er voor in de plaats kwam, verbaasde mij. De SRE die voor velen in het land toch het symbool van een effectieve samenwerking was en waar met bewondering en ook wel met een zekere mate van afgunst naar op werd gekeken, werd door de regio zelf en de benaderde gemeenten in een snel tempo afgeserveerd. Het heeft mij steeds verbaasd dat dit zo snel gebeurde.

Niet dat het SRE niet aan een revisie toe was, dat heb ik nooit ontkend. Ik heb steeds gedacht dat met de uitbouw van de regionale agenda, waar in een redelijke mate van overeenstemming over bestond, het SRE verder had gekund. Nooit had ik gedacht dat het ingrijpen van de rijksoverheid door de afschaffing van de WGR-plus status tot zo’n ingrijpende transformatie van het SRE zou leiden.

Er is in de afgelopen periode hard gewerkt en het SRE en de 21 gemeenten zijn er in geslaagd om een structuur te ontwerpen die vertrouwen geeft. Beter dan het oude SRE, daterend uit een tijd dat een top-down benadering en een daarop gebaseerde politiek usance was, heeft de nieuwe MRE beter de veranderingen in de maatschappij onderkend en de signalen opgepikt. Structuren zijn minder belangrijk geworden en een netwerksamenwerking die niet verticaal maar horizontaal werk worden hoe langer hoe meer de samenwerkingsvormen van de toekomst. Niet de structuur dus maar de werkwijze moet centraal. In de voorstellen wordt hier ondubbelzinnig voor gekozen. Dus samen met andere overheden, het bedrijfsleven, de kennisinstellingen en de maatschappelijke organisaties als een collectief. De uitvoering van de regionale strategie gebeurt niet in de MRE, maar bij de partners in de samenwerking. De politiek verliest haar primaat, het zwaartepunt komt bij de netwerken te liggen. De werkplaatsen worden de innovatieve ontwikkelplekken van de MRE. Dit is een perspectief waar ik in geloof. Het SRE heeft m.i. de tekenen van de tijd goed verstaan.

Een aantal taken die het SRE altijd heeft vervuld, worden doorgeschoven naar de gemeenten en de subregio’s. Op zich is dit een prima oplossing. In de praktijk zal moeten blijken of deze subregionale samenwerking ook wordt opgepakt. Voor de Peelregio denk ik dat het wel goed zit. Voor andere delen van de regio heb ik nog mijn twijfels.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 065367185