zondag 2 oktober 2011


Het moet niet gekker worden.


Het moet niet gekker worden. Deze gedachte kwam bij mij op bij 2 berichten in het ED.  Het ED deed woensdag verslag van een bijeenkomst in Helmond over de stadsvisie Helmond 2030. De bijeenkomst was geen daverend succes als ik de krant mag geloven. Opvallend was wel dat de PvdA bij monde van Jos Boetskes had gezinspeeld op een fusie van Helmond met Eindhoven en Veldhoven. De opmerking verbaasde mij. Komt hier het fenomeen van de regiogemeente van de VNG weer bovendrijven?

Op de blog van de Leeuw en de Koning op de site van het ED werd twijfel uitgesproken aan het voortbestaan van het SRE . De Leeuw schreef het volgende:
“ Hoe lang overleeft het SRE nog?
Als de reactie van een streek-collega model staat voor die van bestuurders in de regio, moet de vraag uit de kop van dit stukje beantwoord worden met 'korter dan je denkt'.
Volgens mij gaat het niet goed met het regiobestuur SRE. Ik was daar het afgelopen jaar een paar keer bij de vergaderingen en die waren ook al niet echt vertrouwenwekkend. Een kruiwagen met kikkers, een Poolse landdag waren uitdrukkingen die mij toen te binnen schoten. Belangen van kleine plattelandsgemeenten en grote steden bleken maar moeilijk te matchen.
En dan speelt ook nog de takenverdeling: het SRE raakt taken kwijt: aan de provincie en aan de gemeenten.
Maar nu heeft het Eindhovens college van B en W dan ook nog besloten om geen geld (3,8 miljoen jaarlijks) in het financieringsschap van het SRE te storten. Het financieringsschap is een spaarpotje van de gemeenten in het stedelijk gebied binnen het SRE.
Eindhoven wil het geld gebruiken voor de aanleg van een nieuwe hightech busverbinding en dito fietspad. Alleen als het SRE-financieringsschap het geld ook daaraan wil besteden, blijft Eindhoven lid van het schap. Anders stapt de stad er uit. Net als Helmond een paar jaar geleden.
Mijn collega van de streekredactie sprak er mij over aan. En hij sprak er schande van. Eindhoven sneed zichzelf in de vingers met die typische grote-stad-arrogantie. Want hoeveel voordeel heeft Eindhoven al gehad van dat regiogeld? Eindhoven wil alleen de baas zijn.
Even dacht ik dat hij boos werd op mij, maar dat viel gelukkig nog mee...
Ik ben dus heel benieuwd naar de reacties van de regio-gemeentebestuurders. Woensdag 5 oktober hebben ze weer Poolse landdag. Ik ga kijken! ”
Of het bericht waar of niet waar is, doet nog eens niet zoveel ter zake. Het stukje geeft een tendens aan die veel betekend is.
Ik deel de benieuwdheid van De Leeuw naar de reactie van het SRE. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze uitblijven, omdat men geen idee heeft waar men met het SRE naar toe wil. En zo er al concretere ideeën bestaan, zijn deze zo tegenstrijdig dat er niets van terecht komt. Dit kun je ook niet af laten hangen van een burgemeestersclub zoals de regioraad nu is.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185