donderdag 13 oktober 2011

                                                               Woonvisie




Op dit moment ligt de woonvisie van de gemeente Laarbeek ter inzage. Iedereen kan hierop reageren. De woonvisie staat te lezen op de website van de gemeente,zodra deze weer in de lucht is. Gelijktijdig heeft het SRE de monitor wonen gepubliceerd. Deze staat op de website van het SRE. Medio oktober komt de provincie met de nieuwste cijfers van de bevolkingsprognose. Meer dan voldoende gegevens om straks conclusies te trekken.

Ik heb door de storing op de website de Laarbeekse woonvisie nog niet gelezen. Ik weet alleen wat er in de media over geschreven is. Het is dus nog te vroeg voor het bepalen van een definitief standpunt.

Wel ben ik razend benieuwd naar de reactie van de Woningstichting Laarbeek. Ik kan me niet voorstellen dat men daar staat te juichen over een aantal oplossingen die B en W in petto heeft. Hopelijk formuleert de Woningstichting haar bezwaren kort en duidelijk. Ik heb uit allerlei geluiden begrepen dat de Woningstichting grote vraagtekens zet bij onderdelen van de woonvisie. Ik kan me daarbij wel iets voorstellen. Met alleen maar binnenkamers gemor schiet niemand iets op.

Demografische gegevens zij natuurlijk richtinggevend , maar zeker niet allen zaligmakend. Ook andere factoren spelen op de woningmarkt een rol. Vertrouwen in de toekomst is er zeker een van , en waarschijnlijk niet de minst belangrijke. Door dit gebrek aan vertrouwen zit de woningmarkt op slot. Ik denk dat dit de gemeente voorzichtig moet maken en zeker ook terughoudend. Negen woningen per jaar minder bouwen dan de prognose aan geeft, zoals het Laarbeekse college voorstelt, is iets, maar of het voldoende is? Wie het weet mag het zeggen. In een woonvisie moet je je niet laten leiden door ambitie; de daadwerkelijke woonbehoeften van de bevolking zouden hierin het uitgangspunt moeten zijn.

Of het Laarbeekse college in navolging van het SRE deze slag al gemaakt heeft in de woonvisie, moet nog blijken.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185