dinsdag 11 oktober 2016


Duurzaamheid


Maandag j. was de dag van de duurzaamheid. Op allerlei plaatsen werd aandacht voor de duurzaamheidsproblematiek gevraagd. Zo ook in Laarbeek.
De gemeente organiseerde een aantal workshops en een avondbijeenkomst gewijd aan allerlei duurzaamheidsaspecten.

Ook liet de gemeente een raadsinformatiebrief voor de raad verschijnen, waarin het college opening van zaken gaf over het bestedingskrediet voor de uitwerking van de visie op het duurzaamheidsproject. Een beetje laat, maar natuurlijk beter laat dan nooit.

Ik had me op gegeven voor de avondbijeenkomst. Door omstandigheden kon ik  er niet naar toe. Dus hoe e.e.a. verlopen is, weet ik op dit moment niet. In ieder geval was het een goed initiatief, waarvan ik hoop dat velen van het aanbod gebruik hebben gemaakt.

De Raadsinformatiebrief heb ik met belangstelling gelezen. En herlezen. De brief is lastig te plaatsen. Het veelvuldig gebruikte jargon maakt het een lastig leesbare brief. Door dit alles blijft het een moeilijk plaatsbare brief. Duidelijk is dat de opstellers flink met de materie geworsteld hebben. Misschien is de lat ook wel wat hoog gelegd. Bij een ingrijpend transitieproces is het nooit onverstandig om voorzichtig te beginnen en daarna gestaag door te gaan.

Laarbeek wil niet alleen een duurzame gemeente worden , maar wil hierbij progressieve middelen inzetten. In de Raadsinformatie wordt een link gelegd met het rapport Op weg naar een meervoudige democratie, dat opgesteld is o.l.v. van de Brabantse commissaris Wim van Dijk. Deze link leidt tot een verrassende suggestie.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185