Bereikbaarheid
Vorige week boog de commissie Ruimtelijk Domein zich
over de wegenproblematiek. Op de agenda stonden de Bereikbaarheidsagenda en de
Notitie Reikwijdte en Detailniveau N279 Veghel - Asten. Een hele mondvol en bovendien stukken die bol
staan van ambtelijk jargon.
De Laarbeekse commissie had er de handen aan vol. Van
half acht tot ongeveer half twaalf was de commissie er mee bezig. Tot vervelens
toe. In de loop van de avond haakten dan
ook verschillende bezoekers op de publieke tribune af. Volgende week staan deze
onderwerpen ook op de agenda van de raad. Ik ben benieuwd wat de Laarbeekse
raad er van gaat bakken.
De raad zou er verstandig aandoen om bij de bespreking
van deze punten zich volgende week stikt te houden aan het onderwerp en zich
niet moeten laten verleiden tot allerlei bespiegelingen over de situatie rond
de Beekse brug. Doordat de commissie dat wel deed, kwam er van het eigenlijke agendapunt weinig of niets terecht. Betere ware het als
het nu al toch besproken moet worden, de raad hier een aparte bespreking aan
zou wijden.
Zaak is het om door toepassing van smart mobility gekoppeld aan
verbeteringen in de wegenstructuur in
Zuidoost Nederland zoveel mogelijk verkeer
te leiden naar het rijkswegenweg en daarmee de verkeersdruk op de N615 en op
Laarbeek te verminderen. Daar moet winst uit te halen zijn. Als daarvoor de
N279 opgeschaald moet worden naar 2*2 rijbanen, zal dat moeten gebeuren. De
inzet van de raad van Laarbeek moet dan ook zijn dit onderzoek een integraal
onderdeel te laten zijn van de op te starten mer-procedure.
Resteert de Beekse brug. Er wordt gestart met een
verbod op links afslaan op de Beekse brug. De uitkomsten van deze proef moeten
afgewacht worden. Veel soelaas zal dit waarschijnlijk niet opleveren. De
gemeente Laarbeek moet ondertussen niet blijven stilzitten en actieve coalities
sluiten met andere belanghebbenden. Wat de N615 betreft, zijn dit vooral de
gemeenten Gemert- Bakel en Nuenen. Net
als Laarbeek ondervinden zij elke dag de last van de verkeersdrukte op de N615.
Gezamenlijk moeten zij een vuist maken.
In de commissie werd hoofdzakelijk gesproken over het
onderwerp wat niet op de agenda stond. Daardoor kreeg het eigenlijke agendapunt
veel te weinig aandacht en ging het bijna uitsluitend over zaken die momenteel
slechts randverschijnselen zijn. Het gefilosofeer over een tunnelbak maakt wel
een heel vreemde indruk als men bedenkt dat nota bene ook Laarbeek de voor de
hand liggende oplossing, de Ruit, blokkeerde.
Krokodillentranen waren het die donderdag in de
raadszaal van Laarbeek rijkelijk vloeiden! De definitieve oplossing is nog
steeds heel ver weg.