zondag 16 oktober 2016

Bereikbaarheid



Vorige week boog de commissie Ruimtelijk Domein zich over de wegenproblematiek. Op de agenda stonden de Bereikbaarheidsagenda en de Notitie Reikwijdte en Detailniveau N279 Veghel - Asten.  Een hele mondvol en bovendien stukken die bol staan van ambtelijk jargon.

De Laarbeekse commissie had er de handen aan vol. Van half acht tot ongeveer half twaalf was de commissie er mee bezig. Tot vervelens toe. In de loop van  de avond haakten dan ook verschillende bezoekers op de publieke tribune af. Volgende week staan deze onderwerpen ook op de agenda van de raad. Ik ben benieuwd wat de Laarbeekse raad er van gaat bakken.

De raad zou er verstandig aandoen om bij de bespreking van deze punten zich volgende week stikt te houden aan het onderwerp en zich niet moeten laten verleiden tot allerlei bespiegelingen over de situatie rond de Beekse brug. Doordat de commissie dat wel deed, kwam er van  het eigenlijke agendapunt  weinig of niets terecht. Betere ware het als het nu al toch besproken moet worden, de raad hier een aparte bespreking aan zou wijden.

Zaak is het om door toepassing  van smart mobility gekoppeld aan verbeteringen in de  wegenstructuur in Zuidoost Nederland zoveel mogelijk  verkeer te leiden naar het rijkswegenweg en daarmee de verkeersdruk op de N615 en op Laarbeek te verminderen. Daar moet winst uit te halen zijn. Als daarvoor de N279 opgeschaald moet worden naar 2*2 rijbanen, zal dat moeten gebeuren. De inzet van de raad van Laarbeek moet dan ook zijn dit onderzoek een integraal onderdeel te laten zijn van de op te starten mer-procedure.

Resteert de Beekse brug. Er wordt gestart met een verbod op links afslaan op de Beekse brug. De uitkomsten van deze proef moeten afgewacht worden. Veel soelaas zal dit waarschijnlijk niet opleveren. De gemeente Laarbeek moet ondertussen niet blijven stilzitten en actieve coalities sluiten met andere belanghebbenden. Wat de N615 betreft, zijn dit vooral de gemeenten Gemert- Bakel  en Nuenen. Net als Laarbeek ondervinden zij elke dag de last van de verkeersdrukte op de N615. Gezamenlijk moeten zij een vuist maken.

In de commissie werd hoofdzakelijk gesproken over het onderwerp wat niet op de agenda stond. Daardoor kreeg het eigenlijke agendapunt veel te weinig aandacht en ging het bijna uitsluitend over zaken die momenteel slechts randverschijnselen zijn. Het gefilosofeer over een tunnelbak maakt wel een heel vreemde indruk als men bedenkt dat nota bene ook Laarbeek de voor de hand liggende oplossing, de Ruit, blokkeerde.

Krokodillentranen waren het die donderdag in de raadszaal van Laarbeek rijkelijk vloeiden! De definitieve oplossing is nog steeds heel ver weg.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185