zondag 7 juni 2015

Het was me een weekje wel.

Allereerst was er vorige week donderdag een raadsvergadering van de gemeente Laarbeek. Het was een lange agenda met daaraan nog toegevoegd een motie van PNL over de ouderbijdrage voor de jeugd-GGD en de Jeugdwet. De raadsagenda was in een mum van tijd afgewerkt. Het blijft verbazingwekkend hoe weinig woorden de raad nodig heeft om alles goed te keuren. Zelfs de nieuwe verordeningen die moeten zorg dragen dat de raad en het college in alle gevallen integer handelen, gaven geen aanleiding tot veel discussie. Vreemd na alles wat er gebeurd is. Integriteit is a way of life, zei waarnemend burgemeester Ronnes. Alsof hiermee alles gezegd is!

De raadsvergadering bood het college gelegenheid om enige opening van zaken te geven over de recente perikelen in De Peel 6.1. Meningsverschillen over de bestuurlijke inrichting van Peel 6.1 kwamen voor velen onverwacht vorige week naar buiten. De gemeente Helmond leek te twijfelen over de voortgang; met name ambtelijk waren er in Helmond grote reserves over de overdracht van taken en personeel aan de nieuwe organisatie. Het was een verrassend geluid dat onverwacht naar buitenkwam en nog wel uit een hoek die je niet zou verwachten. Het riep ook vraagtekens op over de mate waarin het Helmonds college vat heeft op het eigen ambtenarencorps.Uiteindelijk werd alles weer in der minne geschikt, zij het wel dat de doelstellingen van Peel 6.1 in neerwaartse richting werden bijgesteld. Helmond komt terug op zijn voorgenomen plannen en brengt zijn ambtenaren toch onder bij Peel 6.1. De ambitie ligt voortaan een stuk lager. Het is een stuk realistischer geworden, zullen velen zeggen. Of dit waar is, waag ik te betwijfelen. Het hele proces van deze week toont aan dat Peel 6.1 nog ver van het doel af is. Een verdere uitgroei van de uitvoeringsorganisatie naar een veelomvattender samenwerking ligt sinds deze week verder weg dan ooit. Vreemd is dat eerst de landelijke gemeenten op de rem trapten en dat nu Helmond dit doet. Wat Helmond bezielt, is nog steeds geheel onduidelijk. Geen wonder dat raadsleden verbaasd hebben gereageerd, vol ongeloof over wat ineens en totaal onverwacht naar buiten kwam. Er gebeurde deze week van alles en raden hadden weer eens het nakijken. Intergemeentelijke samenwerking op basis van vrijwilligheid blijkt toch moeilijker dan gedacht. Deze laatste constatering is, als hij klopt, een verstrekkende.Het zou immers impliceren dat gemeenten beter af zijn met een fusie dan met dit soort vrijblijvende samenwerkingsvormen. Kennelijk heeft de gemeente Son en Breugel deze conclusie getrokken, toen het Sonse gemeentebestuur deze week zich verrassend uitsprak voor een fusie met de gemeente Nuenen.

Gemeenten publiceren dezer dagen hun kadernota. Hierin leggen zij de uitgangspunten voor de begroting 2016 vast. Verschillende van deze kadernota's roepen heftige discussies op. Vorige week heeft ook het college van Laarbeek de kadernota laten verschijnen. Het meest opvallende punt is het voorstel de ozb-belasting volgend jaar met maar liefst 13% te verhogen.Het Laarbeekse college wil een gedeelte van deze verhoging aanwenden om Laarbeek duurzamer te maken. Het college sluit hiermee aan op het nieuwe  bestuursprogramma van de provincie.Het nieuwe college van GS - zonder het CDA -  zet zwaar in op duurzaamheid. Zo ook het Laarbeekse college, dat hiervoor een miljoen wil vrijspelen. Het college komt zelf niet met plannen, maar wil deze uit de samenleving zelf laten komen.

Volgens wethouder Tonny Meulensteen (CDA, financiën) is de ozb-verhoging nodig om de Laarbeekse financiën op termijn gezond te krijgen. In het ED zegt hij letterlijk: "We kiezen er bewust voor de problemen nú aan te pakken in plaats van ze door te schuiven. We zouden deze eenmalige extra verhoging van de ozb enkele jaren kunnen uitstellen, maar dat is niet ons idee van duurzaamheid". Heel erg duidelijk is het nog allemaal niet. De wethouder hanteert wel een heel vreemde definitie van duurzaamheid om de eenmalige extra verhoging te rechtvaardigen. Kennelijk verwart hij gezond financieel beleid en duurzaamheid. De toelichting zelf roept verschillende vragen op, zoals hoe eenmalig is deze extra verhoging, is deze verhoging wel nodig gezien het feit dat jaar op jaar de rekening een overschot laat zien. Over 2014 weer een 1,5 miljoen euro. Er zou ook voor gekozen kunnen worden om deze meevaller te reserveren voor het verwachte tekort over 2016 in plaats van hieruit een miljoen te besteden aan plannen om duurzaamheid in Laarbeek aan te jagen. Laarbeek wil meedeinen op het beleid van de provincie. Op zich is heel veel voor te zeggen. Het lanceren van een idee is hiervoor niet voldoende; er moeten concrete plannen ontwikkeld worden... en er moet een serieuze afweging plaatsvinden.

Er is dus nog een hele weg te gaan.