dinsdag 16 april 2013



Ineens werd er veel duidelijk


Er zijn gemeenten die pretenderen  regiegemeente te worden; andere willen een regisserende gemeente  worden . Meestal worden de begrippen door elkaar gebruikt. Toch is er een  wezenlijk verschil . De doelstellingen verschillen. Zo wil een regiegemeente regie gebruiken als efficiënt  middel om te beïnvloeden en te sturen in een complexe omgeving. Een regisserende gemeente daarentegen staat  "midden in de samenleving" en wil de democratie versterken en de dynamiek van de samenleving bevorderen.

Gemeenten vandaag de dag lijken een beetje van twee walletjes te eten. Enerzijds bouwen ze aan een regie organisatie waarbij niveaus in stand blijven en uitlijning ertussen plaatsvindt. Veel energie wordt gestoken in control van de organisatie waarbij de leiding kaderstellend te werk gaat. En veel aandacht voor adequate verantwoordings- en sturingsinformatie gekoppeld aan een efficiënte communicatie- en overlegstructuur.
Tegelijkertijd echter zien we ook regisserende competenties opduiken. Zoals prestatie gestuurd met Het Nieuwe Werken in het vaandel bevolkt door hooggeschoold personeel met brede kennis die in staat zijn leveranciers aan te sturen en een zoektocht uitvoeren naar verschillende rollen in de samenwerking. Als we deze regiegemeente als tussenstap zien dan zal dit leiden tot een echte regisserende gemeente dat als een "platte pannenkoek" is georganiseerd met alleen nog een gemeentesecretaris die is omringd door een compact "regieteam".

Kijken vanuit een ander perspectief kan verfrissend zijn. Voor wie dit niet is weg gelegd betekent het verlies van status en macht. De traditionele Planning & Control cyclus is een effectieve risicoloze manier om deze te consolideren. Het idee dat de oude manieren van langs hiërarchische structuren en organisatorische processen niet meer in de snelle werkelijkheid werken wordt buitengesloten.

Echte veranderaars in de ambtelijke top kiezen een uiterst slimme "tussenstap"  Eerst wordt ouderwets geherstructureerd naar een regiegemeente zodat gevestigde posities aan het wankelen gaan. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in een kleine gepassioneerde maar professioneel geselecteerde focusgroep. Deze wordt en gecoacht on the job en opgeleid als regisseur in één of alle velden "samen maken", "samen doen" en "samen werken". Zo worden deze medewerkers gekneed tot ambassadeurs van een regisserende gemeente. Continu deze visie uit blijven dragen samen met de gemeentesecretaris die in al zijn of haar netwerken propaganda ervoor maakt leidt deze "olievlek" gestaag het te bereiken einddoel. Door deze tactvol in de dagelijkse werkzaamheden te integreren verzinkt de visie nog meer.

Zou dit ook niet de intentie in Laarbeek zijn geweest bij de invoering van de  nieuwe organisatiestructuur? De 21e eeuw eist een fundamenteel andere organisatievorm. De meeste gemeenten kunnen niet in één keer de overstap naar een regisserende gemeente maken. De keuze voor een regiegemeente als tussenstap heeft als voordeel dat de olifant niet door de porseleinkast hoeft.  Het getuigt van slim leiderschap om via een doelbewuste uitbreiding van invloed en bereik door een klein startende focusgroep de transitie naar een regisserende gemeente te bewerkstelligen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185