donderdag 11 april 2013


Een doorzichtige aanval op de burgemeester?


Meestal voelt de burger feilloos aan waar het omdraait. Hij kijkt door de mist die opgeworpen wordt en weet precies hoe de hazen lopen. Dit is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven. Voor politici is het daarom verstandig altijd recht op het doel af te gaan en niet om de feiten heen te draaien. Geen achterbaks gedoe dus.

Voor een politicus zijn gesprekken met burgers altijd de moeite waard. Ze houden hem alert en zeggen hem meestal onverbloemd de waarheid. De laatste weken kom ik steeds meer mensen tegen die me aanspreken op het declaratiegedrag van de burgemeester. Vreemd is dit natuurlijk niet. Integriteit moet te allen tijde voorop staan. De burgers hechten er hoge waarde aan. Terecht.

Bijna in alle gevallen begrijpen Laarbeekse burgers  niet waarom de burgemeester langer dubbele woonlasten declareerde dan in de regels voorzien was, maar de zwaarste kritiek richt zich op de wethouders van PNL. De foto van Vereijken en Biemans, waarin zij er zich op beroemen dat PNL in 22 jaar nog nooit iets gedeclareerd heeft, is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten.

”Hoezo, niet gedeclareerd, zij hebben toch wagens van hun zaak” is een opmerking die ik telkenmale hoor. Maar ook: “ De wethouders van PNL moeten zich niet zo schijnheilig opstellen. Zij zitten toch achter de vragen van PNL over de declaraties van de burgemeester met het vooropgestelde doel hem te beschadigen ”.Het werd me de afgelopen weken niet eenmaal zo gezegd, maar herhaalde malen.

En juist dat laatste geeft mij te denken.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185