maandag 4 februari 2013


Stadsvisie


Op de opiniepagina van het ED van afgelopen zaterdag  schreven Jos Boetzkes en  Mohammed Chahim, fractievoorzitter en raadslid voor de PvdA in de gemeenteraad van Helmond, dat het voorbarig is dat de Helmondse raad bij de vaststelling van de Stadsvisie al een besluit neemt over de wegenruit om Eindhoven – Helmond.

Ik verbaasde me zeer over deze stellingname. Ik was klaarblijkelijk niet de enige. Ik zag al vrij snel een tweet van Joan Briels voorbij komen. Briels noemde het een bijzonder geluid. Ik retweette: “ Een drogredenering van de Helmondse PvdA. Alleen maar goedgekeurde besluiten in de Stadsvisie? Het kan niet waar zijn.” Hans Vereijken antwoordde op Twitter dat hij het als een interne Helmondse aangelegenheid zag. Hij tweette: “ @joanbriels Volgens mij gaat het alleen om goede en dure inpassing bij de eigen achterban....”
Dit zal inderdaad wel het geval zijn. Daar heeft Vereijken gelijk in. Maar om dit punt gaat het mij eigenlijk niet. Ik vind de redenering die de beide Helmondse raadsleden volgen heel vreemd. Volgens hen worden in de Stadsvisie 2030 de ambities van de stad tot 2030 vastgelegd. Zij schreven dat zij het grotendeels eens zijn met deze Stadsvisie; de punten veiligheid en duurzaamheid zouden volgens hen opgenomen moeten worden als een van de zeven succesfactoren van de stad. Dat kan.
Grote moeite heb ik met hun stellingname dat het onverstandig en ongepast is dat er in de Stadsvisie ambities over concrete plannen worden uitgesproken die vooruitlopen op de discussie die nog in de raad gevoerd moet worden. “Wij vinden daarom ”, zo schrijven zij, “dat de Ruit ( verdubbeling van de N279 en aanleg van het Wilhelminatracé ) nog geen onderdeel kan en mag zijn van de Stadsvisie. Als raad hebben we namelijk nog niet gesproken over de Ruit en dus nog geen besluit genomen.”
Wat blijft er dan nog over van een Stadsvisie als er geen perspectief geboden mag worden? Dit is immers toch primair het doel van een Stadsvisie! In de visie van Boetzkes en Chahim mogen in de Stadsvisie uitsluitend zaken staan waar de raad zich over uitgesproken heeft. Dat is natuurlijk de dood in de pot voor elke stadsvisie! Als je dit als voorwaarde aan een stadsvisie stelt, hoef je er geen meer op te stellen. Het is in dit geval immers allemaal vastgesteld beleid!
Voor het artikel van Boetzkes en Chalim KLIK HIER
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185