donderdag 6 december 2012



 

Afscheid griffier


Gisteren hebben we afscheid genomen van Tinie van der Aa als griffier van Laarbeek.
Als nestor van de raad heb ik bij zijn afscheid het volgende gezegd:

Afscheid van Tinie van der Aa

Voorzitter,
Dames en Heren, leden van de raad van de gemeente Laarbeek,
Beste genodigden en belangstellenden
Familieleden
Mevr. van der Aa

Beste Tinie, 

Graag richt ik, beste Tinie, enkele woorden tot jou bij gelegenheid van je afscheid als griffier van de zelfstandige en autonome gemeente Laarbeek en jouw aanstaande pensionering. Ik doe dit namens de raad op verzoek van het presidium als waarnemend voorzitter.

Toen ik gisterenavond aan dit woordje begon en voor mezelf de punten opschreef waar ik het over wilde heb, sloeg mij de schrik om het hart. Plotseling flitste door mijn gedachten de herinnering aan een artikel dat ik onlangs in de krant las. “Wat een klooijo ben je toch dat je hier niet eerder aan begonnen bent! ”dacht ik. Het krantenartikel had immers voor mij een waarschuwing moeten zijn. De krant prees Clinton om zijn toespraak die hij gehouden had op de democratische conventie in augustus van dit jaar, waar hij magistraal de vloer aanveegde met de republikeinen. Op het festival “De 24 uur van de Reclame ”in Amsterdam waar hij deze maand tegen een waarlijk vorstelijk honorarium de key-note spreker was, zei comeback kid Bill Clinton dat hij over zijn conventiespeech weken had gedaan.”Je weet toch, “ zo zei hij “, dat de fact-checkers nu een enorme invloed hebben. Hij moest dus van A tot Z kloppen! “ Had ik me dit maar eerder gerealiseerd, dacht ik gisterenavond. Er was immers geen tijd voor fact-checking om me te wapenen tegen een raadszaal vol die het op onderdelen het allemaal beter weten dan ikzelf. Toen ik me dat realiseerde, beste Tinie, begreep ik beter dan ooit tevoren, waarom jij heel vaak tot het allerlaatste moment wachtte om berichten naar raadsleden te sturen. Je verstuurde zet pas als je absoluut zeker van de inhoud was of als de deadline geen uitstel meer verdroeg. Dat je daarbij in de hektiek van het late moment wel eens een keer vergat ook de bijlage met de echte inhoud mee te sturen, zij je vergund. Oeps schreef je dan in het aansluitende mailtje: “de bekende computerfout. Hierbij de beloofde bijlage.” Op dat moment vergaven wij je het.

Dames en heren, ik heb de tekst van deze toespraak uitgeprint. Ik wil niet het risico lopen dat Tinie onlangs liep op de laatste bijeenkomst van het regionale griffiersoverleg. Vol trots vertelde hij daar zijn collega griffiers dat Laarbeek begonnen was met papierloos vergaderen  en dat alle stukken via de Ipad aan de raad werden aangeleverd. Toen hij zijn Ipad wilde opstarten, weigerde het apparaat zijn diensten. De stukken voor het griffiersoverleg kon hij niet aan. Toen hij dat vorige week vertelde, dacht ik bij mijzelf dat zal mij niet overkomen. Vandaar dat ik uitga van de papieren versie. Safety first!

Dames en heren, in de uitnodiging die U voor vandaag ontvangen heeft, stond  het heel staccato neergeschreven: “ Na 44 jaar in overheidsdienst, waarvan ruim 41 jaar in Laarbeek en 9,5 jaar daarvan als raadsgriffier, gaat de heer M.H.C.M van der Aa met ingang van 1 januari 2013 met pensioen ” In één zin wordt een heel arbeidzaam leven samengepakt. “ Na 44 jaar in overheidsdienst, waarvan ruim 41 jaar in Laarbeek en 9,5 jaar daarvan als raadsgriffier” Die zin is de samenballing van bijna een halve eeuw lang werken, van aanpakken en berusten, van vallen en opstaan, en natuurlijk ook van vreugde en de counterpart hiervan … verdriet en spijt, als iets niet lukte; van proberen het voor de mensen beter en aanvaardbaarder te maken. Ik denk dat Tinie dit de afgelopen jaren op zijn manier met volledige inzet steeds gedaan heeft. Met inzet van zijn gehele persoonlijkheid en de aanwezige capaciteiten. Dat verdient, dames en heren, ons respect en onze waardering.

Tinie is de man die hij is. De wijze waarop hij de telefoon aanneemt verraadt zijn persoonlijkheid al. Het is geen vlugge oppervlakkige begroeting. Nee, aan de andere kant van de lijn klinkt het heel duidelijk helder. “ Met Tinie van der Aa “ zo beantwoordt hij met zijn sonoor stemgeluid steevast de telefoon; altijd klaar voor een verantwoord antwoord. Geen spoor van enige gehaastheid, altijd alle tijd en aandacht. Tinie is consciëntieus, altijd open en welwillend en vooral accuraat met een stevige neiging tot perfectionisme. Met oog voor stijl en decorum. Haastige types onder ons kon hij hierdoor wel eens onbedoeld tot wanhoop en irritatie brengen. Het verstoorde zijn gemoedsrust allerminst. Goed werk heeft immers tijd nodig, was immers de stelregel die hij tot habitus verhief.

Ik ben Tinie op mijn pad voor het eerst tegengekomen toen hij al gemeentesecretaris van de gemeente Beek en Donk was, secretaris van het tuindorp Beek en Donk zoals het zich in die tijd trots en fier presenteerde. Tinie was de opvolger van de legendarische secretaris Wouters.

Intensiever heb ik Tinie leren kennen in de tijd van de voorbereiding op de vrijwillige fusie van de drie gemeenten Aarle-Rixtel,Beek en Donk en Lieshout. Ik mocht destijds voorzitter zijn van de commissie die de voordracht voor de nieuwe gemeentesecretaris van het nieuwe Laarbeek moest opstellen. Het is een vreemde speling van het lot dat van de twee interne kandidaten voor het secretarisschap van toen vandaag de ene afscheid neemt en de andere uitgerekend vandaag start als nieuw raadslid van de raad van de gemeente Laarbeek. “ Het kan verkeren” zeg ik Brederode maar na.

In de jaren voor de invoering van het dualisme in gemeenteland heeft Tinie zich intensief met de voorbereiding van deze hervorming bezig gehouden. Achteraf gezien kondigde dit zijn overstap van secretaris naar griffier al aan. De voorbereidingscommissie die door de raad hiervoor ingesteld was, stond hij met raad en daad bij. Het onderwerp had zijn interesse. Gevolg was dat de invoering van het dualisme in Laarbeek nagenoeg rimpelloos verliep. Dat Tinie vrij kort daarop besloot het ambt van secretaris te verruilen voor het raadsgriffierschap wekte dan ook geen al te grote verbazing. Ik denk dat dit besluit voor Tinie het meest wijze besluit was dat hij kon nemen. De functie van griffier paste hem perfect. Het was ook het beste besluit voor Laarbeek. De raad van Laarbeek kreeg in zijn persoon een  griffier die deze nieuwe functie in gemeenteland vorm en inhoud wilde geven. Dat heeft hij de afgelopen jaren dan ook gedaan. Hij heeft de fundamenten gelegd voor het griffierschap in Laarbeek. Vanuit een juridische setting en met een open oog voor politieke relevantie heeft hij de functie uitgebouwd tot een onmisbaar instrument voor de raad. De dienstbaarheid aan de raad stond bij hem steeds voorop. Alle raadsleden waren voor hem gelijk. Hun vragen waren zijn vragen. Bijna automatisch heeft hij bij raadsleden natuurlijke autoriteit en gezag verworven. En vanzelfsprekend respect. De functie van griffier staat in Laarbeek als een huis. Dat is grotendeels de verdienste van Tinie.

In ons land blijkt het bijna onmogelijk om veranderingen aan te brengen in het staatsbestel. Hier wordt eindeloos gepraat over aanpassingen en wijzingen. Het einde van het liedje is meestal dat er uiteindelijk toch van afgezien wordt en het Huis van Thorbecke niet gerenoveerd wordt. Bij het dualisme was dit echter anders. Binnen een jaar werd het geesteskind van Douwe Jan Elzinga tot wet verheven en ingevoerd; het college werd op afstand van de raad geplaatst. De raad kreeg drie kerntaken: controleren, kaderstelling en volksvertegenwoordiger. De raad zou op hoofdlijnen gaan besturen.

In grote lijnen is dit overal in gemeenteland wel min of meer praktijk geworden. Het besturen op hoofdlijnen blijkt voor politici nog steeds een heel lastige te zijn. We zien een enorme toename van beleidsvrijheid van het college, het bereik van wat onder uitvoering wordt verstaan is de laatste jaren enorm uitgedijd. Het primaat van de raad bestaat in theorie nog altijd; de werkelijkheid is echter een stuk genuanceerder.
Het beeld van het dualisme is in de afgelopen 10 jaar sterk aan verandering onderhevig geweest. De bevlogenheid van bij de start heeft plaats gemaakt voor realisme. We zien dat overal, ook in Laarbeek. De wild slaande slinger van 2002 is langzaam maar zeker tot rust gekomen. Het dualisme is de grootste hervorming van ons staatsbestel sinds de invoering van het algemeen kiesrecht in 1919.

De grootste uitdaging voor het dualisme vandaag de dag is door de crisis en de dalende inkomsten van de gemeenten veel ingrijpender: we staan als raad voor de immense opgave hoe kunnen we als raad  de bevolking enthousiast maken om zelf de handen uit de mouwen te steken, om actief te willen zijn voor hun buurt, wijk of vereniging. Niet meer het individualistische zelfredzaamheid  moet voorop staan, maar de collectieve samenredzaamheid. Dit gaat veel verder dan participatie. Het is een kanteling in het denken, de nieuwe bestuursfilosofie van één burger, één plan ,één regisseur, waar we naar toe moeten. Een pro-actieve griffier zou dit, denk ik, als uitdaging moeten oppakken.

Voor deze nieuwe uitdaging hoeft Tinie zich niet meer op te warmen. Hij heeft in de afgelopen jaren de griffierfunctie zo sterk in Laarbeek gepositioneerd dat hij het werk met een gerust hart kan overlaten aan zijn opvolger. Ik denk dat dit het mooiste compliment is dat iemand bij zijn afscheid kan krijgen.

Tinie,namens de raad van harte bedankt voor alles wat je gedaan hebt. Ga genieten van je pensioen. Het ga je goed!

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185