woensdag 4 april 2012


Geheimhouding


Elk weldenkend raadslid begrijpt dat er in het gemeentebestuur besluiten worden genomen die beter niet direct aan de openbaarheid worden prijs gegeven. Er kunnen allerlei gegronde redenen zijn om een besluit tijdelijk geheim te houden. Het belang van de gemeente of van een burger kan dit vereisen. Iedereen ziet dit in en respecteert het.
Geheimhouding mag niet gebruikt worden om zaken doelbewust aan de openbaarheid te onttrekken. Een college of een raad die dit zou doen handelt onrechtmatig. Voor de goede orde, ik heb niet de indruk dat dit in Laarbeek gebeurt.

Ik heb wel de indruk dat wij ons niet nauwgezet houden aan  de afgesproken regels met betrekking tot de openbaarheid. Geheimhouding wordt wel opgelegd,maar niet altijd weer op tijd opgeheven. Dit is geen kwade wil. Ik reken het tot de categorie van slordigheden, waar we onvoldoende alert op zijn.

Deze kwestie speelt op verschillende plaatsen, bij gemeenten en provincies. Zo heeft onlangs de Amsterdamse Rekenkamer een zeer lezenswaardig rapport gepubliceerd over geheimhouden. Om het rapport te lezen KLIK HIER  .Ook de provincie Flevoland kwam onlangs in het nieuws door vragen van D66.

In Flevoland volgde D66 een zeer interessante redenering. De partij erkent dat het soms noodzakelijk is het stempel geheim op stukken te zetten. De partij vroeg zich vroeg zich wel af hoe een politieke partij haar controlerende functie kan uitoefenen, als men niet weet welke besluiten geheim zijn. Dit is natuurlijk geen onlogische gedachte. D66 deed de suggestie een lijst van geheime stukken en besluiten aan te leggen. De politiek kan dan altijd haar controlerende functie uitoefenen. Voor meer informatie ZIE HIER

De suggestie uit Flevoland lijkt mij een goed idee

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185