maandag 27 februari 2012


Agenda`s worden steeds magerder


Vergis ik mij? Ik heb de indruk dat agenda’s steeds magerder worden. Dit idee heb ik overigens al langer dan vandaag. Een paar voorbeelden: de agenda’s van de verschillende raadscommissies van februari puilden bepaald niet uit van de agendapunten. De commissie BOR ging zelfs niet door wegens het gebrek aan punten. De voorbespreking van de agenda van de Regioraad werd afgelast bij gebrek aan bespreekpunten. De agenda van de eerstkomende raadsvergadering van maart bevat zeggen en schrijven slechts een bespreekpunt. Het is dus allemaal heel mager. Dit valt op.

Wat is hiervan  de reden? Even gezien van de Regioraad – waar een heel specifieke reden speelt- lijkt het er sterk op dat het Laarbeekse college gaandeweg de fut is kwijt geraakt. Er komt de laatste tijd vrij weinig concreets uit de pijplijn naar de raad toe. Ik denk niet dat we dit geheel aan de bezuinigingen mogen toeschrijven. Beleid hoeft immers niet altijd geld te kosten.

In de B en W-besluitenlijst zien we dat meer dan in het verleden in de B en W-vergadering verdeeld wordt gestemd. Gelijktijdig zien we een toename van het aantal geheime B en W-besluiten en een heuse inflatie aan bijzondere besloten raadsvergaderingen. Of dit met elkaar verband houdt is onduidelijk? Ik weet het niet. Duidelijk is wel dat de openbaarheid het kind van de rekening is. Met name van de burgemeester zou je meer sturing mogen verwachten.

Op zich is dit grote aantal geheime besluiten en besloten raadsbijeenkomsten heel opmerkelijk. Je ziet het bijna nergens in deze mate. Nagenoeg alle partijen hebben openbaarheid hoog in het vaandel staan. En toch stemmen ze iedere keer stuk voor stuk en bijna zonder protest in met besloten bijeenkomsten. Zelfs commissieleden die toegang vragen, zoals bij de bijeenkomst over monumentenbeleid, wordt de toegang geweigerd.

 Waarom? En wat is de zin hiervan ? Ik blijf het me afvragen.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185