woensdag 30 november 2011


Gemeentelijke samenwerking


Dinsdag vroeg de burgemeester mij om als waarnemend raadsvoorzitter de raadsbijeenkomst over bestuurlijke samenwerking van donderdag voor te zitten. Aangezien het een onderwerp is dat tot de portefeuille van de burgemeester behoort, leek het hem beter dat de wrnd raadsvoorzitter de bijeenkomst zou leiden. Aangezien ik me daarbij wel iets kon voorstellen heb ik zonder meer ja tegen het verzoek gezegd, al realiseerde ik me dat er daardoor weinig ruimte zou zijn voor mijn eigen inbreng. Eigenlijk vond ik dit jammer, temeer daar we in de fractie deze raadsbijeenkomst niet hebben voorbereid. Voor een stuk komt dit ook omdat wij de status van de bijeenkomst anders hadden ingeschat: meer als een informatieve bijeenkomst en minder als een opiniƫrende. Het telefoontje van de burgemeester maakte mij ineens duidelijk dat dit laatste de bedoeling was. Een heel stuk minder vrijblijvend dan ik in ieder geval had aangenomen.

Bij de voorbereiding van de vergadering vandaag viel mij op hoe weinig voorwerk er voor deze bijeenkomst gedaan was. Er was geen agenda, er lagen geen stukken ter inzage. Er waren alleen een tweetal aankondigingen in de Raadsinformatiebrief die meer over de datum van de bijeenkomst gingen dan over de inhoud. Uit het verslag van het Presidium van 26 sept bleek het te gaan om een besloten raadsbijeenkomst over de samenwerking met Gemert-Bakel. In de presidiumvergadering van 19 okt werd er een nieuwe datum voor de bijeenkomst gezocht, omdat de gemeentesecretaris op de gekozen dag verhinderd was. Later werd de afgesproken datum nog een keer door het Presidum gewijzigd in de datum 1 december. Dus zo urgent was het klaarblijkelijk allemaal ook weer niet.

De eerste aankondiging had mijn al enigszins verrast. Nog niet zolang geleden heeft de raad immers ook in beslotenheid gesproken over de samenwerking met Gemert-Bakel. Zo’n snel vervolg lag op basis van de inhoud van deze bijeenkomst niet in de rede. Wel kon ik mij voorstellen dat het college de raad uitvoeriger wilde informeren over de samenwerking in De Peel. Maar daarover werd dan weer helemaal niet gerept. Verrassing dus wat er aan de orde zou komen.

Om een vergadering te leiden waarvan de voorzitter de inhoud niet kent, me een wat een wat hachelijke onderneming lijkt, zal ik morgen dan toch maar op verkenning gaan. Voor mij zelf heb ik wel wat ideeƫn waar het donderdagavond over zou moeten gaan, maar of dat ook de bedoeling is, vraag ik mij af.

In ieder geval, zoals het er nu naar uitziet, de voorbereiding is belabberd.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185