maandag 14 november 2011


Begrotingsbehandeling 2


Er zaten geen echt grote verrassingen in de  Laarbeekse begroting 2012. In de begroting waren de bezuinigingsvoorstellen uitgewerkt en voor de rest was het rust op de plaat. Voor de wethouder van financiën was deze begroting al de twaalfde begrotingen op een rij die hij tot op heden mocht presenteren. Het was voor hem niet de meest zorgelijke  begroting. Zo zei hij bij de presentatie van de begroting tegen de Laarbeeker.
Die uitspraak verbaasde mij nogal . Als je terugmoet in bestedingen, als je moet bezuinigen, dan sta je toch in wezen stil. En iedereen weet dat stilstand feitelijk achteruitgang is. Daar zou ik mij dan wel grote zorgen maken. De voornaamste zorgen van de wethouder liggen waarschijnlijk ergens anders. Bij de voorzieningenclusters vermoed ik- hoe houd ik de uitgaven binnen de ramingen?

De begroting van 2012 met zijn aanzienlijke bezuinigingen nodigt niet echt uit om er eens echt voor te gaan zitten. Dit is natuurlijk zo, maar als we ons niet bezinnen op waar we voor staan, geen een oplossingsrichting proberen aan te dragen en geen visie op de toekomst proberen te formuleren, dan schieten wij tekort. Ik vond al dat de begroting veel te weinig dit brede kader ontbeerde en eigenlijk daardoor als beleidsinstrument tekort schoot. Een reden temeer voor de raad, dacht ik, om  bij de begrotingsbehandeling deze omissie te herstellen door hierop in te gaan.  Jammer genoeg moet ik constateren dat partijen dit tot nu toe niet of onvoldoende hebben opgepakt.

Met name  mis ik node in de begroting een inleidend hoofdstuk waarin het college zich rekenschap geeft  – om een groot woord te gebruiken-  van de toestand in de wereld in het algemeen en ons land in het bijzonder en  de impact hiervan op Laarbeek. Onderdeel van deze beschouwing had moeten zijn het antwoord op de vraag hoe de bezuinigingen waarvoor gekozen is, ingezet kunnen worden om Laarbeek veilig  door de crisis heen te loodsen en er beter uit te laten komen. Aandacht dus voor de bedreigingen en kansen van deze crisis voor Laarbeek. Dit gebeurde bij de begrotingsbehandeling eigenlijk niet.
Want dat er momenteel grote verschuivingen in de wereld plaatsvinden,die ook gevolgen voor ons heben, is duidelijk. Daarover eerstdaags  meer.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185