maandag 7 november 2011


Alleenrecht Atlantgroep.


Ik had op voorhand niet gedacht dat de behandeling van het agendapunt met betrekking tot het alleenrecht van  de Atlantgroep zoveel tijd in de laatste raadsvergadering zou vragen. Feitelijk was het allemaal heel helder. B en W stelden voor op basis van artikel 17 van de BAO voor een zgn alleenrecht voor het uitvoeren van plantsoenonderhoud te verlenen. Weliswaar is de Atlantgroep een stuk duurder dan reguliere onderhoudsbedrijven, maar bij de Atlantgroep zit ook een sociale component. De Atlantgroep heeft nogal wat Laarbeekse mensen in dienst. Dat is ook wel wat waard. Volgens de jongste berekeningen zou de Atlantgroep 10 à 15% duurder zijn.

In de commissie Openbaar Beheer had de VVD aangegeven problemen met dit voorstel te hebben en daarom gevraagd om het voorstel als bespreekpunt in  de raad te brengen. Dit was in de commissie nogal kort door de bocht voorgesteld zonder veel feitelijke onderbouwing.

In de raadsvergadering stelde fractievoorzitter van de VVD dat zijn partij principiële bezwaren tegen het voorstel had. Ook Strijbosch onderbouwde dit eigenlijk niet. Hij had wel een tweetal vragen aan de wethouder: over de extra kosten en de mogelijkheid aannemers te vragen Laarbeekse inwoners in dienst te nemen. Dit standpunt van de VVD verbaasde mij op zich niet; ik schrok alleen van de stelligheid waarmee de VVD dit standpunt poneerde. In wezen  was ik dan ook blij dat met name Piet Aarts goed bij de les was en  direct reageerde. Zijn vraag: Gaat het bij de VVD alleen maar om geld? was to the point. De omtrekkende beweging die M. Strijbosch daarop maakte, maakte duidelijk dat Aarts gelijk had. Uiteindelijk zette de VVD haar verzet niet door en stemde alsnog in met het voorstel.

Overigens zou het mij niet verbazen als art 17 van de BAO zijn langste tijd heeft gehad. Als op 1 jan.2013 de nieuwe  Wet Werken naar vermogen ingaat, zullen heel veel werknemers van de sociale werkvoorzieningsbedrijven overgaan naar reguliere werkgevers. Wethouder Biemans liep hier wel heel gemakkelijk overheen.

Aan het van de discussie over dit voorstel wekte Ben Swinkels de suggestie dat het in de raad usance was de partij die een voorstel tot bespreekstuk wilde bombarderen, als eerste bij de behandeling het woord zou voeren. Bij mijn weten hebben wij nooit een dergelijke regel afgesproken. Ik heb daarom voorgesteld dat het presidium zich hierover maar eens moet buigen. Het lijkt mij een moeilijke regel, zeker in het geval meerdere partijen een punt tot bespreekstuk willen verheffen.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185