Laarbeek
mag dokken.
Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat we eigenlijk
allang wisten na het afblazen van de plannen voor De Ruit: Laarbeek zal zelf
moeten dokken voor de oplossing van de verkeersproblematiek die veroorzaakt
wordt door de N615. Deze koppijnweg voor Laarbeek veroorzaakt problemen waar
Laarbeek zelf geen schuld aan heeft. Door falend beleid van de provincie en
kortzichtigheid in de regio wordt Laarbeek de dupe van deze
verkeersproblematiek. Net als Nuenen overigens.
De keuze van politiek Laarbeek is dan ook
onbegrijpelijk. Laarbeek was een van de gemeenten die De Ruit afwezen zonder
over een degelijk alternatief te beschikken. De Ruit had de
verkeersproblematiek kunnen oplossen. Maar ja, de overgrote meerderheid van de
politieke partijen van Laarbeek wilde nu eenmaal geen Ruit. Jammer en dom
tegelijkertijd!
Wat onbegrijpelijk is, is dat Laarbeek daarna gekozen
heeft voor een afwachtende rol. Alsof de oplossing vanzelf wel uit de hemel zou
neerdalen. In de Metropoolregio Eindhoven liet Laarbeek de gemeente
Gemert-Bakel het voortouw nemen.
Laarbeek nam bewust geen zitting in de werkgroep die het Bereikbaarheidsakkoord
voorbereidde. Het liet daarmee de kans om de problematiek van de Beekse brug
prominent op de voorgrond te plaatsen. Een coalitie met Nuenen had meer voor de
hand gelegen dan het voortouw overlaten aan Gemert-Bakel. Nu zitten we met de
gebakken peren.
Afgelopen donderdag presenteerden de gemeenten van het regiobestuur MRE
(Metropoolregio Eindhoven) plus Veghel een akkoord dat Brainport Duurzaam Slim
Verbonden heet. In het Evoluon in Eindhoven toonden zij de lijst met zo'n
veertig maatregelen die tussen nu en 2030 genomen moeten worden. Die staan los
van de plannen die Den Haag heeft voor een verbrede A67 en het voornemen van de
provincie om de N279 aan te pakken. Er
zit wel een kostenplaatje aanvast: 340 miljoen op te brengen door de 21
gemeenten van het SRE en Veghel!
Overigens
is nog lang niet alles is duidelijk. Een fly-over vanuit Helmond- Noord over het kanaal naar de
Broekdalerbaan (N279) blijft een serieus punt. Over deze verbinding lopen de
meningen overigens nog ver uiteen. Opmerkelijk is wel de optie die wordt
genoemd om Nuenen te ontlasten van doorgaand verkeer: een nieuwe randweg buiten
het dorp, aan Helmondse kant. Nader onderzoek is overigens nog niet toegezegd.
Afwachten dus en hopen dat Nuenen nog de bestuurskracht heeft om dit door te
zetten.
Het lijkt erop dat het doek voor de
verbreding van de N279 gevallen is: geen
verbreding na Veghel, wel de aanleg van ongelijke kruisingen. Dit blijft
onbegrijpelijk: wel de verbreding naar de A50 vanuit Den Bosch, maar niet
vanuit het zuiden!
Het beeld is duidelijk: geen Ruit,
wel verbeteringen aan de hoofdwegen als de A67 en de A58. De hoofdmoot van de
Ruit-gelden gaan daar naar toe. Voor verbeteringen aan het regionale wegennet
rest slechts 55 milj. De rest, 285 miljoen , mag de regio grotendeels zelf
bijpassen. Dus Laarbeek mag dokken voor problemen die anderen veroorzaken!
Merci.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel
0653627185