zondag 26 juni 2016


   Laarbeek mag dokken.

 

Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat we eigenlijk allang wisten na het afblazen van de plannen voor De Ruit: Laarbeek zal zelf moeten dokken voor de oplossing van de verkeersproblematiek die veroorzaakt wordt door de N615. Deze koppijnweg voor Laarbeek veroorzaakt problemen waar Laarbeek zelf geen schuld aan heeft. Door falend beleid van de provincie en kortzichtigheid in de regio wordt Laarbeek de dupe van deze verkeersproblematiek. Net als Nuenen overigens.

De keuze van politiek Laarbeek is dan ook onbegrijpelijk. Laarbeek was een van de gemeenten die De Ruit afwezen zonder over een degelijk alternatief te beschikken. De Ruit had de verkeersproblematiek kunnen oplossen. Maar ja, de overgrote meerderheid van de politieke partijen van Laarbeek wilde nu eenmaal geen Ruit. Jammer en dom tegelijkertijd!

Wat onbegrijpelijk is, is dat Laarbeek daarna gekozen heeft voor een afwachtende rol. Alsof de oplossing vanzelf wel uit de hemel zou neerdalen. In de Metropoolregio Eindhoven liet Laarbeek de gemeente Gemert-Bakel  het voortouw nemen. Laarbeek nam bewust geen zitting in de werkgroep die het Bereikbaarheidsakkoord voorbereidde. Het liet daarmee de kans om de problematiek van de Beekse brug prominent op de voorgrond te plaatsen. Een coalitie met Nuenen had meer voor de hand gelegen dan het voortouw overlaten aan Gemert-Bakel. Nu zitten we met de gebakken peren.

Afgelopen donderdag presenteerden de gemeenten van het regiobestuur MRE (Metropoolregio Eindhoven) plus Veghel een akkoord dat Brainport Duurzaam Slim Verbonden heet. In het Evoluon in Eindhoven toonden zij de lijst met zo'n veertig maatregelen die tussen nu en 2030 genomen moeten worden. Die staan los van de plannen die Den Haag heeft voor een verbrede A67 en het voornemen van de provincie om de N279 aan te pakken. Er  zit wel een kostenplaatje aanvast: 340 miljoen op te brengen door de 21 gemeenten van het SRE en Veghel!

Overigens is nog  lang niet alles is duidelijk.  Een fly-over vanuit Helmond- Noord over het kanaal naar de Broekdalerbaan (N279) blijft een serieus punt. Over deze verbinding lopen de meningen overigens nog ver uiteen. Opmerkelijk is wel de optie die wordt genoemd om Nuenen te ontlasten van doorgaand verkeer: een nieuwe randweg buiten het dorp, aan Helmondse kant. Nader onderzoek is overigens nog niet toegezegd. Afwachten dus en hopen dat Nuenen nog de bestuurskracht heeft om dit door te zetten.

Het lijkt erop dat het doek voor de verbreding van de N279  gevallen is: geen verbreding na Veghel, wel de aanleg van ongelijke kruisingen. Dit blijft onbegrijpelijk: wel de verbreding naar de A50 vanuit Den Bosch, maar niet vanuit het zuiden!

Het beeld is duidelijk: geen Ruit, wel verbeteringen aan de hoofdwegen als de A67 en de A58. De hoofdmoot van de Ruit-gelden gaan daar naar toe. Voor verbeteringen aan het regionale wegennet rest slechts 55 milj. De rest, 285 miljoen , mag de regio grotendeels zelf bijpassen. Dus Laarbeek mag dokken voor problemen die anderen veroorzaken!

Merci.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185