Geen tunnel bij
de Beekse brug
Volgens Roël
Hoppezak, voorzitter van de regionale werkgroep en wethouder in Gemert –Bakel,
is een ondertunneling van de Beekse brug een te kostbare oplossing. Hiermee zou
een bedrag gemoeid zijn van zeventig miljoen. Dat zal het dus volgens hem niet
worden. Maar wat dan wel?
In de afgelopen maanden hebben Brabantse
gemeenten en de provincie naar oplossingen gezocht voor een betere doorstroming
van het verkeer. Hierbij is vooral naar de hoofdwegenstructuur gekeken. Op 23
juni moeten de gemeenten er uit zijn. Als dit niet lukt, vloeien de Ruitgelden
terug naar het Rijk.
In de
voorstellen komt Laarbeek er bekaaid af. Oplossingen voor de problemen bij de
Beekse brug en de verkeersoverlast op de N615 worden niet geboden. De vraag
dringt zich dan ook op of Laarbeek wel met voldoende kracht en inzet geacteerd
heeft in de verschillende overleggen. Binnen het CDA-Laarbeek bestaat hierover
gerede twijfel. Het lijkt erop dat de gemeente te afwachtend is geweest en
onvoldoende eigen initiatief heeft getoond. Wethouder van Zeeland is aanwezig
geweest bij alle overleggen, maar wat is zijn inbreng geweest?
In
verschillende commissievergaderingen heeft het CDA-Laarbeek deze vraag gesteld.
Tot op heden ontbreekt een bevredigend antwoord. Wethouder van Zeeland heeft
tot op heden niet duidelijk gemaakt met welke intentie hij naar deze overleggen
is gegaan en wat zijn inzet is geweest. Hij heeft alleen maar meebewogen op de
aandacht voor de rijkswegen en de N279. Voor Laarbeek heeft hij niets
binnengehaald. Maar ja, iets anders was van hem ook niet verwachten. Hij was
immers een tegenstander van de Ruit. En voor een echte visie moet je nu eenmaal
niet bij hem zijn.
Voor het CDA is ondertussen de maat vol. De tijd
dringt. De CDA-fractie heeft daarom schriftelijke vragen aan het college
gesteld om in ieder geval helder te krijgen wat de inzet van het college is.
Hierop moet op korte termijn antwoord komen. Er staat voor 23 juni nog een
commissievergadering van Ruimtelijk Domein geagendeerd. Dan moet er garen op de
klos komen.
Onbegrijpelijk dat het zo moet. De N615 wordt een
koppijnweg voor Laarbeek. Het idee van De Ruit was nog niet eens zo slecht!