dinsdag 3 november 2015


Bereikbaarheid Zuid-Nederland


In juli van dit jaar droeg de Tweede Kamer de regio Zuid-Nederland met de motie Hoogland op om te komen tot een gedragen pakket aan maatregelen voor de verbetering van de bereikbaarheid van Zuid-Nederland. Deze motie was een directe reactie op het niet doorgaan van het project De Ruit om Eindhoven en het mogelijk vervallen van de toegezegde Rijksbijdrage van € 271 miljoen voor de regio.

In de afgelopen weken is onder regie van de provincies Noord-Brabant en Limburg tijdens een intensief proces met een groot aantal overheden, kennisinstellingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties gezocht naar de beste strategie om Zuid-Nederland bereikbaar en leefbaar te houden. Afgelopen week hebben de betrokken bestuurders overeenstemming bereikt over een maatregelenpakket. Dit maatregelenpakket is uitgewerkt in een bidbook: 'Bereikbaarheid Zuid-Nederland, samen, slim, robuust'. Dit is het bod dat de regio tijdens het jaarlijkse BO-Mirt-overleg aan minister Schultz van Haegen voor zal leggen.

Het bidboek is afgelopen maandag door gedeputeerde van der Maat gepresenteerd. Het boek ziet er gelikt uit en zal donderdag a.s. aangeboden worden aan de minister. Op de cover van het bidboek  staan portretten van  141 mensen die meegewerkt hebben aan dit boek,wethouders, wetenschapmensen etc. Met name de wethouders hebben zich gecommitteerd aan het rapport en zich verplicht de voorstellen in hun gemeenten te verdedigen. De provincie wil dat de regio eenheid uitstraalt. Dat was ook de voorwaarde die de minster had gesteld.


Het bidboek kiest  om in deze regio te starten met de realisatie van de slimste snelweg van Europa tussen Rotterdam en Wenen en te investeren in de bereikbaarheid van de regio. De provincie wil dit doen dit op een slimme en vernieuwende manier: innovatief, adaptief en met concrete voorstellen. In dit opzicht past het verhaal goed in de uitgangspunten van de slimste regio.

Niet alle onderdelen van het bidboek zijn even duidelijk uitgewerkt. Dit moet allemaal nog gebeuren. Medio 2016 moet een Regionaal Bereikbaarheidsakkoord klaar zijn. Dat wordt nog een hele opgave. Het minst uitgewerkt zijn de plannen voor de N279. Voor de regio is dit niet geruststellend. De kans dat de oude discussies ten tijde van De Ruit weer een rol gaan spelen, is niet denkbeeldig. Het bidboek heeft hier kansen laten liggen.

Opmerkelijk is ook dat de provincie kiest voor een geheel andere insteek dan bij De Ruit. Toen gi  ghet vooral   het verkeer in de regio. Nu is de focus anders: hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk het verkeer afwikkelen naar de snelwegen.

De provincie heeft hiermee de discussie over de wegenstructuur opgeschaald van Zuidoost-Brabant naar  geheel Zuid-Nederland. Dit is een constatering die grote implicaties heeft. Was het zo dat in de discussie over De Ruit in Zuidoost Brabant Laarbeek steeds prominent aan de tafel zat en in ieder geval de gelegenheid had haar inbreng op elk moment naar voren te brengen, nu is dit compleet anders. Laarbeek heeft deze plaats verspeeld en is gereduceerd tot een  quantité negligable. Het blikveld is er verruimd en vergroot. Anderen nemen de plaats van Laarbeek in . Gemert-Bakel en de grote vijf van Brabant. De Laarbeekse wegenproblematiek wordt niet opgelost. Is er straks nog wel geld voor de aanpassing van de N616? Ik vrees met grote vreze.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185