maandag 9 november 2015



Beperkingen aan tegenstem mogelijk?



Afgaande wat ik links en recht verneem dan moet de raadsvergadering van vorige week een heel enerverende zijn geweest. Ik hoor geluiden over een tumultuoos verlopen vergadering. Nogal eens wordt met de vinger gewezen naar de waarnemend burgemeester die de raad te veel inperkte. Ik kan het niet goed inschatten, want ik ben er niet bij geweest en het geluidsverslag van de vergadering heb ik nog niet kunnen vinden.

Op Radio Kontakt heb ik een stukje van de behandeling van het subsidieprogramma gehoord. Dat stemde meteen al treurig. De raad had nauwelijks oog voor de grote lijn van het nieuwe subsidiebeleid en concentreerde zich heel populistisch op de ingebrachte zienswijzen van een paar verenigingen. Je kunt er van alles van vinden, maar voorop moet blijven staan dat elk raadslid het recht heeft op een persoonlijke mening en deze in de raad te allen tijde ook mag verwoorden.

Iemand dit kwalijk nemen zoals de voorzitter deed, is ongepast. En zeker het verwijt maken dat het betrokken raadslid door tegen te stemmen de verenigingen in de kou liet staan. Nog afgezien van het feit dat de opmerking feitelijk onjuist was, is dit het uitbrengen van een tegenstem primair de verantwoordlelijkheid van het betrokken raadslid.

Ik weet niet of een raadslid het opgenomen heeft voor het desbetreffende raadslid. In dit geval voor Frans Biemans. Als dit niet gebeurd is, moet de raad eens duidelijk bij zichzelf te rade gaan.
  
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185