woensdag 1 oktober 2014


De Noordoost Corridor


De discussie over De Ruit begint in een beslissend stadium te komen. Allerlei rapporten en  commentaren verschijnen in de pers.  Dit onderwerp staat ook geagendeerd op de agenda van de commissie Ruimtelijk Domein die volgende week woensdag gehouden wordt.

In de veelheid van rapporten en onderzoeken raak je het overzicht kwijt. Nu denk ik dat al die rapporten op zich natuurlijk wel belangrijk zijn, maar in feite weinig of niets nieuws bijdragen aan de oordeelsvorming. Voor- en tegenstanders hebben allang hun mening opgemaakt. Een rapport meer of minder verandert hier niets in. Tenzij een rapport een fundamentele nieuwe inkijk geeft en een eyeopener is. Tot op heden heb ik een dergelijk rapport nog niet gezien. Het is allemaal zo voorspelbaar.

De keuze voor of tegen De Ruit is  een primair een politieke keuze. Mijn keuze is nog steeds dezelfde: De Ruit is van groot belang voor Laarbeek. Met name omdat het doorgaande verkeer uit de dorpskernen geweerd gaat worden. In de diverse onderzoeken blijkt dat Laarbeek , Gemert-Bakel, Helmond en Eindhoven de meeste baat bij De Ruit hebben. Het bevestigt wat ik steeds gedacht en verkondigd heb
.
Het nieuwe college van Laarbeek houdt zich in de regionale discussie opvallend stil. Zijn ze meer volgend geworden dan richtinggevend zoals in het vorige college het geval was? Wethouder van Zeeland houdt zich de laatste tijd op dit terrein muisstil. Ook de andere leden van het college hoor noch zie ik. Mij beangstigd wel de zinsnede in het nieuwe collegeprogramma  dat het college gaat voor minder asfalt. Moet ik hierin verdekt een afwijzing van De Ruit lezen?


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185