maandag 20 oktober 2014



Een motie over de weg.


Natuurlijk kunnen inzichten in de loop van de tijd veranderen. Voortschrijdend inzicht noemen we dat meestal. In feite geef je dan toe dat je je vergist hebt. De buitenwereld heeft daar bijna altijd moeite mee en blijft het je nadragen. Het wordt in de praktijk meestal niet ervaren als een bewijs van sterkte en durf. In tegendeel, de buitenwereld ziet er meestal een teken van zwakte in. Het been stijf houden, ook al is het tegen beter weten in, levert vaak meer krediet op .

Waarom schrijf ik het bovenstaande op? Niet omdat ik op een bepaald punt een draai wil maken, maar omdat ik zie dat de tegenstanders van De Ruit het been stijf houden . Zij zijn momenteel bezig met een eensluidende motie die in de betrokken gemeenteraden aan de orde zou moeten komen voor de geplande ontmoeting tussen de gedeputeerde  plaats vindt en voor  de vergadering van Provinciale Staten,waarin de Staten een besluit over De Ruit gaan nemen. Een laatste stuiptrekking , een laatste wanhoopspoging om De Ruit tegen te houden? Ik kan het niet anders zien.

De tegenstanders hebben zich ingegraven en willen koste wat het kost hun gelijk halen. Dat is op zich hun goed recht. Ik vind het alleen jammer dat er tussen voor- en tegenstanders  geen communis opinio te bereiken was over een voor alle partijen acceptabel compromis. Met een verdeelde regio wordt de kans op een mislukking alleen maar groter alsook de kans dat de toegezegde miljoenen van het Rijk naar andere projecten gaan. Hoogstwaarschijnlijk buiten de regio.
Is dat wat we willen?


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185