donderdag 27 maart 2014


Commotie in Laarbeek




De kranten staan bol over de ontwikkelingen in Laarbeek over de coalitievorming in Laarbeek; Facebook en Twitter puilen uit. Bovenstaande karikatuur trof ik aan op Facebook. Het geeft heel duidelijk de gevoelens weer van heel veel inwoners van Laarbeek. Wat heeft stemmen nog zin , als er zo lichtvaardig met de stem van kiezers  wordt omgesprongen? Dit vragen velen zich af. Het zit veel kiezers hoog, heel heel hoog. Dit blijkt uit alle reacties. Er komt zaterdag een heuse manifestatie voor het gemeentehuis in Beek en Donk. 

Ik ben geen raadslid meer en dus ook niet betrokken bij de onderhandelingen. Uit gesprekken met betrokkenen heb ik flarden aan informatie opgedaan; ik kan niet zeggen dat ik een compleet beeld heb. Maar wie heeft dit wel buiten de kring van de direct betrokkenen?

In Laarbeek is het algemene beeld dat er sprake is van kiezersbedrog. Ik denk dat dit beeld genuanceerd moet worden. Bij gemeenteraadsverkiezingen worden primair de leden van de gemeenteraad gekozen. Niet de leden van het college. Dat is voorbehouden in ons bestel aan de  nieuwe raad.  Bij de verkenningen wordt wel de intentie van de kiezers geduid. Formeel blijft het daarbij; de raad hoeft zich niet alleen hier door te laten leiden. Hetzelfde geldt bij de Tweede Kamerverkiezingen. Wie herinnert zich niet hoe Joop den Uyl na zijn grote verkiezingsoverwinning in 1977 met zijn gedroomd progressief kabinet buiten spel kwam staan? Op zich kan het dus wel dat de grootste partij ter zijde wordt geschoven.

De uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezingen in Laarbeek was op zich helder: de coalitiepartijen wonnen alle drie. De grootste winst boekte PNL met twee zetels en De Werkgroep met een zetel extra;  ABL boekte alleen stemmenwinst. CDA en PvdA waren de grote verliezers. Iedereen ging ervan uit de  oude coalitie zou worden voorgezet. Wat er in de verkennende besprekingen en naderhand precies is voorgevallen weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat het teruggaan van een formatie van 3,3 fte naar 3 de enige oorzaak van de breuk is geweest. De Werkgroep en ABL zullen duidelijk moeten maken waarom zij niet verder konden of wilden met PNL. Dit zal heel duidelijk gecommuniceerd moeten worden.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 053627185