donderdag 7 november 2013

 

Toekomstvisie Laarbeek 2020


Vanavond behandelt de Laarbeekse raad de Toekomstvisie Laarbeek 2020. Eindelijk zou ik haast zeggen. De behandeling is uitgesteld om dat door ontwikkelingen de raadagenda steeds overvol was. Ook  wilde het presidium dat er voldoende tijd voor behandeling  in de raad was. Dit is op zich terecht , maar wel hoogst ongelukkig. Het doet geen recht aan het werk dat de opstellers eraan besteed hebben. Tijd voor een uitgebreide behandeling is er vanavond voldoende; de Toekomstvisie is het enige agendapunt op de raadsagenda.

Dit uitstel is jammer. Aanvankelijk was het ook de bedoeling dat de Toekomstvisie een leiddraad zou zijn bij de grote veranderingen in de regio. Voor de  besluiten die ondertussen gevallen zijn over het SRE en de samenwerking in de Peel gevallen zijn, hebben we dus niets gehad aan de Toekomstvisie.

Het uitstel van de behandeling  heeft echter ook een positieve kant: het toont aan hoe tijdsgebonden zo’n Toekomstvisie in feite is. Het blijkt toch sterker een momentopname te zijn dan we aanvankelijk hebben aangenomen. Eerste conclusie mijnerzijds is dat de Toekomstvisie abstracter had moeten zijn.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe de behandeling gaat verlopen. Zijn er insprekers? Wat zal  hun inbreng zijn? Ik kan me niet voorstellen dat hier geen gebruik van zal worden gemaakt.

Zover mij bekend, zijn er vooraf geen nadere afspraken gemaakt over de behandeling. Dit had eigenlijk wel gemoeten. Nu wordt het een beetje vrij prijs schieten.
Namens het CDA zal ik vanavond ingaan op de Toekomstvisie. .
Over het verloop van de vergadering kom ik volgende week terug.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185