dinsdag 19 november 2013


Peel 6.1


De gemeenten zijn energiek aan de slag gegaan met Peel 6.1. Dat is tenminste het beeld dat naar de buitenwacht gecommuniceerd wordt. Ik heb hier zo mijn twijfels over.
Enkele weken  geleden zijn de zes gemeenteraden uitgenodigd voor een bijeenkomst in Gemert over Pel 6.1. Raden werden daar geïnformeerd over de stand van zaken en de stappen die binnenkort genomen  gezet gaan worden.   Wat daar geboden werd, was uiterst summier, op bepaalde punten zelfs tegenstrijdig en verwarrend. Het leek alsof de inleiders niet geheel zeker waren over hun zaak. Maar goed, er werd toegezegd dat over een paar weken de voorstellen voor de GMR en de Klankbordgroep bij de raad op tafel zouden liggen.

Deze belofte heeft de stuurgroep ingelost. Binnen de afgesproken tijd waren de stukken er. Wat blijkt nu? De inhoud van de stukken valt tegen. De bevlogenheid en het elan van het eerste uur ontbreken. Het geheel is niet uitgekristalliseerd. Op minstens een onderdeel lijkt het voorstel zelfs strijdig met de wet op de gemeenschappelijke regelingen.  

De Stuurgroep stelt kiest voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling. Op zich is dit een voor de hand liggende keuze. Immers een GMR kan ambtenaren in dienst nemen. Bij andere opties ligt dit problematischer. Met betrekking tot de incorporatie van andere gemeenschappelijke diensten blijft de Stuurgroep vaag. De Stuurgroep waarschuwt voorzichtig te zijn met het incorporeren van nieuwe partners. Ik heb het idee dat bij de Stuurgroep zelf hiervoor nog geen goede oplossing voor ogen heeft. De focus ligt vrij eenzijdig op uitvoering. Dit staat ontwikkeling in de weg. Wel adviseert de Stuurgroep de samenwerking zo in te richten dat deze ook adequaat is voor deze nieuwe samenwerkingsopgaven. Hoe dit zou kunnen wordt niet vermeld.

De Stuurgroep adviseert uit te gaan van een algemeen bestuur op afstand en bij de samenstelling van het dagelijkse bestuur  aan te sluiten bij het huidige format van de  stuurgroep. Binnen het DB heeft iedere gemeente één stem. Er moet een onafhankelijk voorzitter komen met boegbeeldfunctie en behartiging Peelbelang als opdracht. Dit laatste roept vragen op: hoe kan een voorzitter van een uitvoeringsorganisatie tevens boegbeeld zijn van de Peelsamenwerking? Bovendien schijnt de wet een voorzitter van buiten uit te sluiten. Het lijkt erop dat niet alles even doordacht is.

Ook de voorgestelde financiële verdeelsleutel rammelt. Voorgesteld wordt:

-         Voorbereidingskosten zoals kosten programmamanager, overige externe kosten, interne kosten enkel bij onevenredige inzet gemeenten kostenverdeling op basis gelijk deel per gemeente (1/6)
-          Operationele kosten zoals opstartkosten nieuwe organisatie en kosten nieuwe organisatie kostenverdeling op basis inwoneraantal met peildatum 01-01 te starten op 01-01-2014
Overige kosten zoals achterblijvende overhead en frictiekosten voor latende organisatie
Invoeren gastheerschap voor huisvesting medewerkers Peel 6.1 met gesloten beurzen. Er is voldoende huisvesting in 6 gemeenten en op basis goed spreidingsplan kan plaatsing van medewerkers uit de nieuwe organisatie Peel 6.1 plaatsvinden

Ik opteer voor alle voorbereidings- en operationele kosten te verrekenen op basis van de inwoneraantallen. En ik zou het liefst zien dat alle ambtenaren in een gebouw bijeen zouden komen te zitten. Alleen zo wordt de samenwerking een geheel.


Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185