donderdag 22 augustus 2013


 

Het Lek


Na zo’n artikel hoef ik niets meer te schrijven  over het lek dat geen lek uit het college was. Lees zelf maar het artikel in Binnenlands Bestuur van gisteren ( donderdag ) Vereijken bevestigt wat we al lang dachten. “'Het gaat om een stuk van mijn hand dat destijds vertrouwelijk in het college is ingebracht en besproken.” zegt hij letterlijk in het stuk. Ook wethouder Biemans zei vorige week vrijdag al bij Omroep Kontakt dat het stuk besproken was in B en W.  Waarom dan deze poppenkast over dit stuk?
Hier het artikel zelf. Integraal.

 

WETHOUDER DOET AANGIFTE NA LEKKEN GEHEIME NOTULEN

Kemal Rijken 22 aug 2013 0 reacties
In de Noord-Brabantse gemeente Laarbeek is ophef ontstaan nadat een vertrouwelijke notitie over het declaratiegedrag van burgemeester Hans Ubachs (D66) is gelekt naar het Eindhovens Dagblad. Wethouder Hans Vereijken (Partij Nieuw Laarbeek) is de schrijver van de notulen en gaat aangifte doen.
Bedrag is teruggestort
In de notitie, die alleen bij de leden van het college onder ogen kwam, wees de wethouder zijn burgemeester op ruim 8.000 euro die hij ten onrechte had gedeclareerd. Inmiddels heeft de burgervader dit bedrag, dat was bedoeld voor zijn woning, weer teruggestort in de gemeentekas, maar door het lekken van de notitie is er deze zomer toch ophef ontstaan.
Wethouder Vereijken licht toe.

Het gaat om een notitie die u in februari schreef. Waarom gaat u alsnog aangifte doen?
'Het gaat om een stuk van mijn hand dat destijds vertrouwelijk in het college is ingebracht en besproken. Daarmee was de zaak afgesloten, zo dacht ik. In juli kreeg ik ineens een telefoontje van het Eindhovens Dagblad. Mijn notitie was door iemand gelekt naar de journalist en ik werd door hem bevraagd. Ik stond perplex en doe mede daarom aangifte.'

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
'De notitie was bij het dagblad binnengekomen met het adres van een afgetreden raadslid als afzender erop. Dat raadslid was een week daarvoor gestopt en hij is dus zeker niet schuldig. Ook was het zo dat mijn notitie alleen in het college te zien was. De lekker heeft het adres van dit oud-raadslid dus misbruikt. Ik vind dat een kwalijke zaak.'

Raakt dit u niet persoonlijk?
'Je gaat je afvragen: wie heeft dit gedaan en waarom heeft die persoon kwaad in de zin? Binnen het college was iedereen eveneens erg geschokt. Mijn notitie was een hardcopy en daarom is de kans dus groot dat de dader dichtbij te vinden is. Hoe dan ook is dit niet goed. Deze lek-actie schaadt het college, de burgemeester, het oud-raadslid en het bestuur van de gemeente Laarbeek als geheel. Ik vind vooral de manier waarop de dader het heeft gedaan erg doortrapt.'
De gemeenteraad van Laarbeek was niet van uw notitie op de hoogte. Hoe kijkt de raad hier tegenaan?
'De fractievoorzitters hebben het college deze week verzocht om aangifte te doen. Bovendien wil ikzelf als persoon ook aangifte doen, onder meer omdat de notitie van mijn hand is. Momenteel bereid ik mij inhoudelijk voor op de gang naar de politie. Hiernaast heeft de raad bij een onafhankelijk onderzoeksbureau een onderzoek ingesteld naar de declaraties van de burgemeester. Dat wordt na volgende week openbaar.'

Waarschijnlijk heeft iemand binnen het college dus  gelekt. Hoe zijn jullie onderlinge verhoudingen nu?
'Onze verhoudingen zijn juist uitstekend en het college is inhoudelijk goed bezig. Deze zaak werkt namelijk erg bindend. Kijk, toen we de notitie een half jaar geleden bespraken hebben we een stevig gesprek gehad. Nu zijn we een sterke eenheid. We voelen ons allemaal gepakt door de persoon die heeft gelekt en ons het succes niet gunt.'
 
Maar het zou nog steeds kunnen dat een van de wethouders heeft gelekt. Die heeft dan een behoorlijke pokerface, niet?
'Ik kan niets uitsluiten, maar ik kan me het niet voorstellen dat een van mijn collega-wethouders heeft gelekt. Mijn gevoel zegt ook dat geen van hen zoiets heeft gedaan. Verder kan ik het me niet voorstellen die iemand van hen constant met een pokerface werkt en vergadert. Ja, daarvoor ken ik mijn collega's gewoonweg te goed.'

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185