maandag 20 mei 2013



Peel 6.1


Wel beschouwd zijn we eigenlijk al heel lang bezig met het opzetten van een samenwerking binnen De Peel. Op een aantal onderdelen is dit geheel of gedeeltelijk gelukt. Denk hierbij aan de samenwerking bij Atlant, de GGD en het Werkplein. Tot op heden is het altijd een moeizaam proces geweest, waarbij belangen soms sterk uiteenliepen. Toch nam de laatste jaren het besef toe dat verdergaande samenwerking onontkoombaar was. Gemeentesecretarissen waren druk bezig met het uitzetten van een aantal businesscases. Begin dit jaar waren ze al een heel eind op weg, toen het duidelijk werd dat aan de businesscases een alomvattende visie op de Peelsamenwerking ten grondslag zou moeten liggen, waarin de samenwerking ingebed zou moeten zijn. Dit besef was de aanleiding om de stuurgroep Peelsamenwerking in het leven te roepen. Deze stuurgroep heeft in maart 2013 het advies Peel 6.1in De Ruchte in Someren gepresenteerd.

De Peelsamenwerking was mede een lastig proces omdat met Helmond heel lang niet zo erg geïnteresseerd leek in de samenwerking in de Peel. Onder burg. Jacobs richtte Helmond zich meer op Eindhoven en brainport dan op de Peel. Daar lagen voor de stad meer ontwikkelingskansen dan in de Peelgemeenten. Deze keuze heeft overigens wel zijn vruchten afgeworpen. De komst van Automotive en de Groene Campus waren hiervan het resultaat.

Eind vorig jaar/begin dit jaar zette Helmond in op de ontwikkeling van Helmond in als centrumgemeente van de Peel. Dit leekt duidelijk aan te sluiten bij het advies van Krachtdadig bestuur voor West-Brabant. Heel helder heeft het Helmondse college van dit idee uiteindelijk afstand genomen en principieel gekozen voor samenwerking met de Peelgemeenten. Wel blijft Helmond geloven in het idee van de twinsteden Eindhoven en Helmond. Versterking van de Peelsamenwerking maakt Helmond sterker in de samenwerking met Eindhoven. De stem van Helmond krijgt meer gewichtig wanneer het spreekt uit naam van 200.000 inwoners in plaats van 90.000 Helmonders. Dit is een duidelijke verandering: Helmond heeft een belang bij samenwerking in de Peel om zo de positie t.o.v. Eindhoven te versterken. Het mogen duidelijk zijn dat ik deze koerswijziging op prijs stel en waardeer.

Ontwikkelingen van buiten spelen de voorstanders van samenwerking in de Peel in de kaart. In mijn ogen zijn dit er drie:

Allereerst de grote decentralisaties die er aan zitten te komen ( jeugdzorg, AWBZ en de participatiewet ) De aangekondigde transities maken duidelijk dat gemeenten als de onze deze ontwikkeling niet aankunnen. Hiervoor zijn grotere verbanden noodzakelijk, meer kennis en professionele krachten. Samenwerking is een noodzaak om deze processen tot een goed einde te brengen en te beheersen. Hiervan is iedereen ondertussen wel overtuigd. Natuurlijk blijft het vreemd, ja zelfs in theorie onlogisch, dat decentralisaties afhankelijk zijn van centralisaties van gemeenten. De eerste overheid moet erkennen dat zij in de huidige vorm en omvang de uitdagingen die ze tegenkomt binnen de bestaande structuur niet meer aankan.

Op de tweede plaats speelt de op stapel staande structuurverandering van het SRE. Het SRE wordt afgeslankt; een aantal taken worden afgestoten. Het is aan de subregio’s om eventueel deze taken op zich te nemen. Door deze ontwikkeling krijgen de subregio’s een groter gewicht. Logisch dat deze transformatie van het SRE onder invloed van het wegvallen van de WGR+-taken en de verslechterde financiële positie van gemeenten onder invloed van de economische crisis het denken van gemeenten over regionale samenwerking in Peelverband een nieuwe impuls heeft gegeven.

En ten slotte de kabinetsplannen met betrekking tot de bestuurlijke hervorming, lees afslanking van de overheid, en het geharrewar over de 100.000 grens voor gemeenten. Rutte 11 wil fuseren van onderop vervangen door fuseren van bovenaf en stelde aanvankelijk een bovengrens van 100.000 inwoners aan gemeenten. In een tweetal brieven heeft een zwalkende Plasterk dit enigszins afgezwakt; hij heeft ondanks alles het spook van de herindeling in stand gehouden. Deze dreiging is voor gemeenten de directe aanleiding om niet langer passief af te wachten; zij zijn begonnen met zelf stappen te zetten, waarin zij een alternatief voor herindeling zien. In deze regio dus de Peelsamenwerking. Samenwerking in de Peel wordt gezien als de enige optie om zelfstandig te blijven.

Deze drie ontwikkelingen ( de decentralisaties, de afslanking van het SRE en de fusiedreiging vanuit Den Haag ) hebben ook in deze regio de geesten rijp gemaakt voor een verdergaande samenwerking. De Peelgemeenten hopen hiermee te ontkomen aan een gemeentelijke fusie. Met name burgemeester Blanksma hamert er telkens weer op dat de Peelsamenwerking geen opmaat naar een fusie is. Ik hoop het met haar, maar ik denk dat het een illusie is. Hoe vaker je overigens roept, dat dit op termijn niet tot een fusie leidt, hoe dichter in de praktijk datgene wat je vreest, nabij is. De samenwerking zou best eens de eerste stap op weg naar een fusie kunnen zijn. In het nieuwe concept herindelingeskader is de koppeling tussen herindeling en de decentralisaties tot grote teleurstelling van de VNG gehandhaafd. Dit moet voor ons een waarschuwing zijn.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185