woensdag 22 mei 2013


De Ruit


Afgelopen week stond in het teken van de nieuwe commotie rond de Ruit, de meningsvorming over het advies over de Peelsamenwerking van de stuurgroep en het rapport Veerkrachtig Zuidoost-Brabant van de commissie Huijbregts.

Half april heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu op verzoek van de Tweede Kamer een tweetal studies openbaar gemaakt die waren opgesteld in 2009 en 2010.Het betrof een Spoed-MKBA en een Second  Opinion die gebruikt zijn bij de onderbouwing van de bijdrage van 259 milj. uit het Fonds Economische Structuurversterking ( FES ) aan de Ruit. Dit fonds wordt gevoed door de aardgasbaten. Wettelijk is voorgeschreven dat een bijdrage uit het fonds vergezeld moet gaan van een MKBA ( een meervoudige kosten en baten analyse ). Tot het Kamerdebat over de extra bezuinigingen op het budget van het ministerie in april 2013 had iemand ooit naar deze rapporten gevraagd. Eigenlijk zegt dit al voldoende over de betekenis van deze rapporten.

In de regio is heel verontwaardigd gereageerd op het bestaan van deze rapporten. Met name de Second Opinon was koren op de molen van tegenstanders van de weg. Gesuggereerd werd dat de rapporten doelbewust waren achtergehouden. “Vernietigend rapport in lade ”kopte zelfs het ED. In het ED en de MooiLaarbeekkrant reageerde De Werkgroep heel fel. De provincie zou niet volledig en transparant in haar informatie zijn geweest.

Iedereen nam klakkeloos aan dat het zo was. Niemand nam de moeite om kritisch onderzoek te doen. De commissie Ruimtelijke Zaken nam de visie van het Platform Aarle-Rixtel kritiekloos over en wilde dat de wethouder een brief naar de provincie en het SRE zou sturen met de vraag of er nog meer rapporten waren achtergehouden. Wethouder van Zeeland had daar natuurlijk wel oren naar. Ondanks het geven dat in de stuurgroep Brainport Oost geantwoord was dat er geen rapporten achtergehouden was, kwam hij toch met een brief. Voor de zekerheid zei hij in de raadsvergadering.
Het meest verbazingwekkende in de raadsvergadering was dat wethouder van Zeeland op een gewetensvraag mijnerzijds antwoordde dat als hij in 2011 deze rapporten had gekend, hij de raad anders geadviseerd zou hebben over de structuurwijzing Brainport Oost, deel 4 van de provincie. Een onvoorstelbaar antwoord!

Natuurlijk besloot de raadsmeerderheid de brief, in aangepaste vorm, te verzenden. Volgens ons de verkeerde brief en op het verkeerde moment. Volgens ons zouden wij ons moeten focussen op mogelijke compensatie voor Laarbeek voor deze weg op haar grondgebied. Als het college zo doorgaat, staan we straks met lege handen.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185