zondag 2 september 2012


Hervatting van de weblog


Het heeft wat langer geduurd dan ik aanvankelijk gedacht had. Vandaag hervat ik de weblog weer. De eerste weken zal er niet elke dag een nieuwe aflevering verschijnen. Dat zal geleidelijk aan gebeuren. Het is een beetje afhankelijk van het verloop van het herstelproces van mijn knie.

De nieuwe politieke seizoen in Laarbeek  is ondertussen van start gegaan. De eerste commissievergaderingen hebben ondertussen plaatsgevonden. Vorige week heeft de raad  een avond gewijd aan burgerparticipatie in Laarbeek. De eerstvolgende raadsvergadering staat gepland voor donderdag 13 september.

Vakantieperiode zijn normaal stille tijden. Dit is ieder jaar het geval. Zo ook dit jaar. De politieke bedrijvigheid ligt nagenoeg stil en daardoor zijn er nauwelijks nieuwe ontwikkelingen. Toch waren er in het begin van deze vakantieperiode een paar opmerkelijke zaken te signaleren, die te weinig aandacht hebben getrokken. Vandaar dat ik er even de aandacht op vestig.

Mij verbaasde de heel stellige reactie van de gemeente op het besluit van Dierenthuis om naar de rechter te stappen om de rechtsgeldigheid van de opgelegde dwangsom te bestrijden. Volgens de gemeente had Dierenthuis geen been om op te staan en waren alle formaliteiten correct gevolgd. Dierenthuis bestrijdt dat. Ondertussen heeft de gemeente een overeenkomst gesloten met de mecenas die Dierenthuis te hulp is geschoten. De dwangsom is van de baan. Of dit een precedentwerking gaat krijgen, zal de toekomst uitwijzen. Veel inwoners van Laarbeek zullen vreemd opgekeken hebben toen dit bericht in de krant verscheen. Niet helemaal ten onrechte,denk ik.

Begin augustus verscheen er in het ED een artikel over gemeentelijke samenwerkingsverbanden in Zuidoost-Brabant. Hierin kwam de secretaris van het SRE aan het woord, Ria Engels, die een aantal zeer zinnige opmerkingen over dit onderwerp naar voren bracht. Mijn aandacht werd getrokken door haar opmerking over de visie die de 21 gemeenten afzonderlijk hebben gemaakt over hun toekomst. In deze visie mocht elke gemeente maximaal drie speerpunten noemen. Ik ben natuurlijk reuze benieuwd naar de drie speerpunten die het Laarbeekse college heeft uitgekozen!

Ook de provincie neemt de gemeenten onder de loep in het kader van een bestuurskrachtonderzoek. Ik zag in de besluitenlijst dat B en W in de eerste vergadering van na de zomervakantie deze uitvoerige vragenlijst heeft ingevuld. Vanzelfsprekend ben ik erg benieuwd naar de gegeven antwoorden.

Ondertussen zit er klaarblijkelijk ook weer iets schot in de samenwerking met Gemert-Bakel. Het college heeft een datum vastgelegd voor overleg tussen de beide gemeenteraden. Over de aangekondigde gezamenlijke raadsinformatiebrief hoor ik niets meer. Ik ben razend benieuwd naar de agenda voor de bijeenkomst van de beide raden. Vooroverleg in de raad voor wij naar Gemert gaan, lijkt mij zeer gewenst.
Het artikel in de NRC van 4 aug. over WOZ-taxaties was zeker geen Laarbeek-promotie. Het artikel schetst een negatief beeld van de woningsituatie in Laarbeek. “ Het stikt van de twee-onder-een-kap-woningen uit de vorige eeuw. Grote raampartijen in enkelglas en met houtwerk op de gevel.” Laarbeek is met een “karrenspoor ” verbonden met Helmond en langs de N615 staat het vol met protestborden van Niksweg.nl zo stond er te lezen.

Laarbeek heeft dit jaar voor het eerst de taxaties zelf uitgevoerd. Dit heeft geresulteerd in een daling van de gemiddelde WOZ-waarde met 7 %. Na bezwaren van de Woningbouwvereniging heeft de gemeente de waarde van de huurwoningen met 1 % bijgesteld. Al met al geen al te positief beeld van Laarbeek! Ik vind dit jammer.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185