zondag 22 januari 2012







Nog een keer MO




Zoals ik al eerder in deze weblog heb geschreven werden er in de commissievergadering van Maatschappelijke Ontwikkeling een drietal presentaties gehouden over de transities die er aan zitten te komen. Het betreft de Wet Werken naar Vermogen, de AWBZ en de Jeugdzorg. De drie presentaties gaven een goed beeld van wat er op dit moment al bekend is over de inhoud van deze transities. Duidelijk is ook dat er forse uitdagingen op de gemeenten afkomen. Vraag is of de een doorsnee gemeente als Laarbeek hiervoor wel voldoende geëquipeerd is. De drie ambtenaren die de presentaties verzorgden, gaven in ieder geval blijk van grote betrokkenheid en inzet.

Jan Adams, die de presentatie over de jeugdzorg verzorgde, zei best positief te zijn over de transities op zich. “Inhoudelijk klopt elke transitie; zij komen wel tegelijkertijd op de gemeente af ” oordeelde hij. Aan het slot van zijn presentatie gaf hij een voorbeeld van verbinding. Het uiteindelijke doel is het opzetten van een lokale zorgstructuur. Er moet een sluitend netwerk komen rondom de individuele burger, waarbinnen rondom welzijn, zorg, jeugd en arbeid een juiste toeleiding naar (in)formeel aanbod kan plaatsvinden. Maatwerk en versterken van de eigen kracht moet centraal komen te staan De basis van dit netwerk moet bestaan uit de dorpsondersteuner, de wijkverpleegkundige, het Werkplein, de coördinator Centrum Jeugd en Gezin en het WMO-loket.

In het voorbeeld van verbinding zette Jan Adams de Brede School en de lokale arbeidsmarkt centraal. In zijn presentatie legde hij de nadruk op de brede school en minder op de lokale arbeidsmarkt. Ik moet zeggen dat mij dat wel enigszins verbaasd heeft. “Worden de mogelijkheden van de school, die allerlei taken naar zich toegeschoven krijgt, hierbij niet overschat?” vroeg ik mij af. En moeten wij de school, als we dit allemaal willen, niet extra faciliteren? Met een coördinator CJG in parttime dienst, komen we niet zo heel ver! Het opiniestuk in het ED van 11 januari bevestigde mij in mijn vrees voor overvragen. ZIE HIER

Ik vond het jammer dat de raadsleden niet voor deze presentaties waren uitgenodigd. Het plan van aanpak en het visiedocument die nu ontwikkeld worden, verdient een breder gremium dan alleen maar de commissie.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185