maandag 16 januari 2012


Commissie Maatschappelijke Ontwikkeling

 

Ik heb de klankbordgroepvergadering van maandag 9 januari  j.l. gemist. Tijdens de commissievergadering van Maatschappelijke Ontwikkeling kwam ik hier achter. In de vorige vergadering was weliswaar meegedeeld dat er op 9 en 16 jan. klankbordvergaderingen stonden gepland. In het verslag stond ook uitdrukkelijk dat uitnodigingen nog zouden volgen. Deze uitnodigingen zijn er niet geweest. Alleen in de Nieuwsbrief 11 Voorzieningenclusters schijnt een algemene aankondiging gestaan te hebben. Die heb ik gemist. Een normale aankondiging via een schriftelijke bericht of via de Raadsinformatiebrief is achterwege gebleven. Ik neem aan dat het geen opzet is. Het is overigens  niet de eerste keer dat de raad over de klankbordvergaderingen niet adequaat geïnformeerd wordt. Dit is natuurlijk kwalijk en allerminst zorgvuldig en respectvol naar de raad toe.

Uit het beknopte mondelinge verslag van wethouder Vereijken in de commissie denk ik dat ik weinig of niets gemist heb en dat de klankbordvergadering mosterd na de maaltijd was.  “We hebben de mensen bijgepraat ” zei de wethouder in de commissievergadering. Bij het Dorpshuis wil het college afwijken van de aanbestedingsregels. Ik vraag me wel af waarom we überhaupt nog aanbestedingsregels hebben. Iedere keer vindt het college wel argumenten om er van af te wijken. Als burgers vinden dat de politiek onbetrouwbaar is, komt het vooral door dit soort praktijken: telkens weer anders doen als afgesproken is en daar steeds weer gelegenheidsargumenten voor verzinnen.

De vergadering van de commissie MO stond vooral in het teken van de grote wijzigingen op sociaal terrein die op ons afkomen. Hoofdpunten waren  een presentatie over de zgn. transitie en de tijdelijke aanpassing van  de wet werk en bijstand. Drie ambtenaren verzorgden ieder een presentatie over een van de transities. Het leverde een welkome verduidelijking op. Nog veel is onduidelijk. Wel is zeker dat er ingrijpende keuzes gemaakt moeten worden. Daarom vond ik het jammer dat de commissie hierop niet verder inging. De commissie en de raad zou m.i. inzicht moeten krijgen in de knelpunten om vandaar uit kaders te stellen. De kans om grip op de ontwikkelingen en de besluitvorming te krijgen liet de commissie nu lopen. Dat was jammer. Overigens stelde de commissie m.i. wel de relevante vragen.

Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185