maandag 19 september 2011


World Canals Conference


Heel toevallig viel mijn oog door het Dagboek van Jan Traverse in het ED van donderdag 15 september op het feit dat in Groningen van 19 tot 24 september de World Canals Conference wordt gehouden.

Jan Traverse besteedt er een zeer lezenswaardig stukje aan. “ De rijkdom van de knaal ” heeft hij het genoemd. Misschien heb ik iets gemist. In ieder geval wist ik tot donderdag j.l.  niets van het bestaan van deze conferentie.
Na lezing van het stukje van Jan Traverse en raadpleging van de site van de conferentie (www.worldcanalsconference2011.nl ) vraag ik mij af of Laarbeek hierop niet had moeten inspelen om zijn idee van de Waterpoort van de Peel te promoten. Een beetje verwarrend is dat de laatste tijd ook de benaming Waterboulevard hiervoor in zwang komt – maar dit tussen haakjes. Dit komt de eenduidigheid niet ten goede.

Ik had de conferentie dus niet opgemerkt. Of de gemeente ervan op de hoogte was, weet ik niet. In ieder geval zijn ze in Helmond iets alerter geweest. Dankzij de Helmondse stadshistoricus Gel van Hooff komt Helmond op de tentoonstelling die t.g.l. van de conferentie is opgezet, volgens Jan Traverse vrij aardig in beeld. Wat laat Giel van Hooff zien: “ Gezellig horeca, mooie bruggen en het kasteel met park ”

Had Laarbeek dat samen met Helmond en het SRE het rapport Waterboulevard heeft opgesteld, niet moeten zorgen dat ook de Waterpoort van de Peel op deze tentoonstelling in beeld werd gebracht? Een gemiste kans!

elmon  dopo de tentoonsgtellin gdie in het kader vande conferentie
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185